Nee.
- Cervelaatworst is varkensvlees met spek, vaak gekruid met knoflook en meestal gedroogd. Oorspronkelijk werden behalve varkensvlees ook varkenshersens (cervelle) bij de bereiding gebruikt.
- Pastrami is rundvlees: magere en zoutarme runderfilet. Pastrami is een Jiddisch woord.
- Salami bestaat uit varkensvlees, rundvlees en spek, gekruid met o,a. knoflook..
Samenvatting:
- Cervelaatworst = varkensvlees/spek + oorspronkelijk: varkenshersens (cervelle, cervellata). Herkomst: Italië.
- Pastrami = rundvlees: runderfilet (Jiddisch). Herkomst: Roemenië.
- Salami = varkensvlees/rundvlees/spek. Herkomst: Italië.
Bronnen: Elsevier culinaire encyclopedie; Van Dale.
Toegevoegd op 16 maart 2022 15:26: tekst
2 jaar geleden
harke
2 jaar geleden
Volgens de keuringsdienst van waarde is cervelaatworst en salami dezelfde inhoud met een andere kruiding.
SentWierda
2 jaar geleden
De Keuringsdienst van Waarde constateert op welke wijze vandaag de dag salami en cervelaat wordt gemaakt. Dat wijkt nogal eens af van de oorspronkelijke bereidingswijze
- vooral door toedoen van (= dankzij) creatieve koks en de vele kookboeken van beroeps- en amateurkoks.
Hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor melk, dat eeuwenlang uitsluitend van zuivel werd gemaakt en tegenwoordig ook een plantaardige oorsprong kan hebben.
Of kaas. Vroeger uitsluitend zuivel en tegenwoordig ook van iets anders, maar dan moet het wel kees heten.