Wat zijn typische Koningsdag gerechten en etenswaren?

Naast oranje tompoucen, wat kan je op Koningsdag nog meer serveren?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
11K

Het beste antwoord

Koningsdag is op de eerste plaats een feest dat buiten gevierd wordt in de straten en de parken van een stad of dorp. Traditiegetrouw kan je daar dan ook allerlei etenswaar en snoepgoed kopen, vaak bij mensen die dit in een kraampje of tafel aanbieden. Soms zijn het gewone belegde broodjes met worst, kaas of warm vlees. Soms grillen ze sateetjes en/of hamburgers en uiteraard staat er vaak een poffertjes/ oliebollenkraam, een haringkar en een fritesbakker met allerlei frituursnacks.

Toch zijn er ook mensen die vooral indien er kinderen thuis wonen, typisch oranje gekleurde lekkernijen maken of kopen. De banketbakkers hebben dan ook hun sortering aangepast daarop. Glazuur op roze koeken (glacés) en -tompoezen is veranderd in een oranje kleur en gebak heeft veelal een garnering met mandarijntjes of sinaasappel ipv aardbeien of ander fruit.
Thuis maken de mensen dan vaak een pompoensoepje, oranje muffins, pompoenfrietjes, iets met worteltjes of een toetje met oranjevla, room/ kwark/yoghurt met mandarijntjes of iets dergelijks...als er maar een oranje tintje aan gegeven wordt. (^-^)
amc
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Oranjebitter!

Toegevoegd na 2 minuten:
... maar dit geen eten maar drinken. Verder wordt er met koningsdag veel gegrild vlees verkocht, bijvoorbeeld saté en kebab.
bamibal
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij ons op de vrijmarkt vooral kibbeling en broodjes beenham
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Of friet met en kroketten!
Oranje koeken, poffertjes, wafels. Haring met een vlaggetje.