Fortissimo is een term uit de muziek. Betekenis: extra sterk (uitvoeren).

Het wil m.i. aangeven dat de koffie extra sterk is. Het zegt echter niets dat deze sterker 'smaakt' dan espresso koffie.
Je zult het dus zelf moeten uitproberen / proeven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
elothomas
7 jaar geleden
Dank voor jouw reactie....
De betekenis van "fortissimo" is mij bekend. Maar daar ik het verschil in "koffiesmaak" van espresso vs fortissimo niet weet heb de vraag geplaatst hierbij "goeievraag"!
Mvrgrt.
TurfGraver
7 jaar geleden
Fortissimo wordt (bij koffie) vaak gebruikt om een sterke espresso aan te duiden.
Wellicht is dat antwoord op je vraag. ;)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ mee eens
Espresso smaken zijn heel divers. Het ligt eraan welke bonen gebruikt worden én de mate van het roosteren, ook wel branden genoemd is ook erg van belang. Hoe heter ze gebrand worden, hoe meer het zure verdwijnt en hoe meer andere vluchtige stoffen en aroma's vrijkomen. In een koffieboon kunnen wel 2000 verschillende chemische stoffen zitten en feitelijk is het branden dus een chemisch proces wat plaatsvindt.
Afhankelijk van de duur en temperatuur van het branden verandert er dus steeds meer
in de smaak en het aroma van de koffieboon.
Hoe donkerder bruin de boon is, hoe heter hij gebrand is en hoe pittiger, intenser of voller de smaak zal zijn. de 'fortissima'boon is bijna zwart en daarmee ook de krachtigste espresso koffieboon.

De meest populaire manier van roosteren vindt plaats op 219 graden C. De kleur van de boon is dan middelbruin en de smaak heeft iets van chocolade/caramel en hij heeft nog licht een zuurtje. Hij heeft dan ook een lekkere koffiegeur. Voor een Espresso is hij echter nog niet goed, omdat hij nog niet echt krachtig genoeg is.

De bonen voor Espresso worden meestal geroosterd op 225 graden C. De kleur van de bonen is dan al vrij donkerbruin en ze zijn droog. De koffie is dan vol van smaak en aroma, heeft nog iets zoetigs zoals pure chocolade maar wordt al iets pittiger.

Bij 230 graden C. komt er al wat meer olie aan de oppervlakte van de boon en de kleur is dan al echt donkerbruin. Hij glanst al meer en zal een krachtig, donker aroma hebben, de smaak is vol, zoet en pittig. Heeft slechts nog een zweem van een zuurtje.

De French Roast vindt plaats bij 240 graden C. De bonen hebben dan een heel donkerbruine kleur. Vanwege de olie die er nu op gekomen is hebben ze een mooie glanslaag. Het aroma is erg sterk en de smaak is sterk prikkelend vanwege de brandsmaak. Het zuur is erg gedempt en nauwelijks waarneembaar.

Tenslotte krijgen we de Italian Roast die bij 245 graden C. plaatsvindt. Dit is de Fortissimo en de bonen zijn nu vrijwel zwart van kleur. Hij is glanzend van de olie en de brandsmaak is duidelijk waarneembaar. De bitterzoete en prikkelende nuances overheersen eigenlijk op het aroma en de smaak. Het zuurtje is nu helemaal verdwenen. Het is duidelijk de scherpste van alle Espresso's en persoonlijk vind ik hem een tikje wrang worden. Daarmee bedoel ik niet bitter maar meer die vervelende nasmaak die je bij heel bittere smaken kan hebben. Hij is niet echt wrang, maar neigt ertoe. Ook heeft hij iets rokerigs gekregen als tabak.
amc