Hoe geven bananen smaak af aan ander eten?

Ik bewaar regelmatig bananen in de koelkast. Wat ik dan merk is andere etenswaren dan ook naar banaan gaan smaken. Ook wanneer ik een banaan met ander eten in m'n tas heb proef ik de banaan in bijv. mijn boterham. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Banaan geeft een krachtige geur af, die geur gaat hangen aan het andere eten in de koelkast. Als je later dat andere proeft, smaakt dat naar banaan, omdat je reuk sterk meebepaald wat je proeft.
Bananen bewaar je beter niet in de koelkast, zij worden snotterig van de lage temperatuur.

Antwoorden (1)

Bananen bevatten van nature 'etheen', een soort hormoon dat planten sneller tot rijping aanzet. Als een banaan begint rijper te worden, produceert hij veel ethyleengas en dan gaat de rijping erg snel. Dit gas wordt rondom de vrucht verspreid en zet daarmee ook andere vruchten in zijn buurt aan om sneller te rijpen.
Hiervan kan je dus ook zelf gebruik maken als je bepaalde vruchten sneller rijp wit hebben...je stopt de te harde vrucht samen met een banaan in een afgesloten plastic zak en binnen 2 dagen is hij zacht en rijp geworden.

Dit ethyleengas zet de vrucht ook aan om allerlei rijpingsenzymen te maken, zoals bijv. 'amylase'. Dit stofje zet zetmeel om in suiker. Hierdoor wordt fruit lekker zoet en bovendien ontstaat sap doordat suiker vocht aantrekt. Ethyleen zorgt er ook voor dat er pectinase wordt geproduceerd. Dit enzym breekt de 'lijm' tussen de cellen af en maakt de vrucht daarmee zachter. Er ontstaan vervolgens ook enzymen die niet lekkere geuren neutraliseren en die grote organische moleculen afbreken tot vluchtige geurstoffen.
Dit zorgt allemaal voor één doel; 'verleiding'! Ook bananen moeten hun zaden verspreiden, dus moet hij beesten verleiden zijn vruchten te eten. Hoe geuriger en feller de keur wordt, hoe aantrekkelijker bijv. apen hem zullen vinden.

Je kunt een banaan ook iets langzamer laten rijpen, door hem allereerst niet te beschadigen. Een beurse plek zal snel ethyleengas laten aanmaken. Leg je ze op de fruitschaal om te rijpen, pak dan de steel die de tros bij elkaar houdt, goed in plasticfolie in, zodat er zo weinig mogelijk lucht bijkomt. Dit voorkomt dat het ethyleengas bij de rest van de banaan komt en hij minder snel rijpt.
Is de banaan eenmaal rijp, leg hem dan in de koelkast. door de kou zal hij niet verder rijpen, maar wordt wel sneller zwart door het afbreken van de cellen, dat gewoon doorgaat. Dit is alleen de schil...de banaan zelf blijft langer goed dan op de fruitschaal.

De geur is echter niet tegen te gaan. Die is bij de banaan nu eenmaal erg overheersend. Wil je die niet, dan kan je hem ook invriezen. Snijd hem in plakjes, kwast er wat citroensap over en leg ze op een plankje of bakblik op bakpapier een uurtje in de vriezer tot ze bevroren en hard zijn. De losse plakjes kan je dan in een diepvriesdoosje doen en ze plakken zo niet aan elkaar.
amc