Kan je kip op de verwarming leggen zodat het sneller ontdooit?

Ik heb de kip te laat uit de diepvries gehaald, waardoor hij nu nog moet ontdooien. Eigenlijk heb ik wel honger, dus ik vroeg me af of je de kip op een verwarming mag leggen, zodat hij sneller ontdooit?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Plaats het vlees tussen 2 pannen en doe een beetje water in de bovenste pan. Door het gewicht van het water wordt het vlees wat platter waardoor deze evenredig ontdooit. Het water hoeft niet warm te zijn.

Antwoorden (2)

Ja dat kan, het is echter niet verstandig ivm met de groei van bacterieën:

Waarom mag je ingevroren vlees niet ontdooien op de verwarming ?

Dat bevordert de ontwikkeling van bacteriën die in het vlees zitten. Door het invriezen zijn de bacteriën niet dood: ze zijn schijndood. Bij het ontdooien ontwaken ze en beginnen ze te groeien. Die groei hou je tegen als je vlees ontdooit in de koelkast (de avond ervoor) of in de microgolfoven, die is heet genoeg om de groei tegen te gaan. Als je ontdooit in de microgolfoven moet je het vlees wel direct daarna bereiden.

Toegevoegd na 26 seconden:
De magnetron is dus een betere optie, mocht je die hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nooit kip op de verwarming laten ontdooien en ook nooit ontdooien in een magnetron. Vlees ontdooi onder lauw stromend water.
Het ontdooi proces moet rustig verlopen ivm bacteriën.