Verdampt alcohol in de oven?

Ik ga namelijk bolu pretu bakken, dat is een cake met heel veel alcohol erin. Ik weet dat het kookpunt van alcohol rond de 78 graden ligt, wat je in de oven zeker haalt, maar verdampt het wel echt? Graag uitgebreide antwoorden.
Dank je wel

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
8.6K

Antwoorden (3)

Bakken: als je het geheel droog bakt, kun je er redelijkerwijs vanuit gaan dat alle alcohol samen met het water is verdwenen. Anders niet.
In de oven: geldt hetzelfde.
fremar
7 jaar geleden
Net als water verdampt ook alchohol in de oven ... ik weet niet of je een recept volgt maar als dit het geval is is hier meestal wel rekening mee gehouden . Een specifiek antwoord kan ik je niet geven omdat ik niet weet welke alchohol je gebruikt dit hangt er namelijk van af hoe snel hij verdampt . Verder verdampen ook niet alle alchohols .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"omdat ik niet weet welke alchohol je gebruikt" LoL ben je serieus? Ethanol natuurlijk.... "Ethanol (triviale naam ethylalcohol), vaak afgekort tot EtOH, is de bekendste en meestvoorkomende alcohol, aangezien het een vaak gebruikt oplosmiddel is en het de alcohol is die in alcoholische dranken zit. In het dagelijkse spraakgebruik wordt ethanol gewoon alcohol genoemd." Of hoe vaak hoor je dat iemand methanol in zijn cake wil bakken? "ik weet niet of je een recept volgt maar als dit het geval is is hier meestal wel rekening mee gehouden ." Hoe dan? Op die manier dat er juist alcohol overblijft, of zo dat het juist helemaal verdwenen is? Nou, ben benieuwd naar het specifieke antwoord nu je weet dat ethanol 100% bedoeld wordt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nou, ben benieuwd naar het specifieke antwoord nu je weet dat ethanol 100% bedoeld wordt. veduidelijking: ik bedoel niet "ethanol 100%" , maar dat zeker weten (100%), de stof ethanol bedoeld wordt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met welke alchohol bedoel ik het percentage van de alchohol die ze gebruikt .deze kan namelijk verschillen het gerecht word weliswaar met cognac , kersenwijn en brandy gemaakt maar deze kunnen verschillende percentages hebben (bv cognac 40%en hoger ) . Het percentage beïnvloed hoe snel het verdampt ..... met het recept bedoel ik dat er rekening is gehouden dat de alchohol verdampt en je dus de juiste hoeveelheid (als die erbij staat ) gebruikt .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ah je bedoelde dus: Omdat ik niet weet welke drank je gebruikt, met welk alcoholpercentage. "Verder verdampen ook niet alle alchohols ." Je bedoelt er denk ik dus mee(?!):
Niet van alle dranken waar alcohol in zit, verdampt de alcohol.
-Van welke soorten drank niet dan? "Een specifiek antwoord kan ik je niet geven omdat ik niet weet welke alchohol je gebruikt" Laat ik het specifiek maken:
Neem dit recept
http://wereld-recepten.blogspot.nl/2012/10/bolo-pretu-antilliaanse-zwarte-taart.html Voor de cognac neem je 40%
Voor de kersenbrandewijn 20% Ben benieuwd.
-Als het recept gevolgd wordt, hoeveel milliliter alcohol is er dan nog aanwezig (als er nog wat aanwezig is)? Zeg dat de taart precies na het genoemde uur klaar is. Of als je dat kan zeggen hoeveel ml alcohol verdampt er per tijdseenheid tijdens het bakken? Of wat bedoel je anders precies met een specifiek antwoord?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja dat klopt , met verder verdampen ook niet alle alchohols bedoel ik dat niet alle alchohols volledig verdampen maar dit pas gebeurd na een bepaalde tijd zo blijft in een stoofpotje met bier nog ongeveer 5%alchohol over na 2,5uur sudderen maar als je kookt met wijn ofzo (bv flamberen ) blijft er nog zo n 75%achter . De rest heb je eigenlijk zelf beantwoord in het antwoord dat je hebt gegeven .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je bedoelt dus: "Verder verdampt niet alle alcohol." Je zegt dingen op zo'n manier dat alles wat anders lijkt te betekenen dan je denkt te zeggen. Alcohol is (in deze context) een woord net als water, voedsel of geld, je zegt ook geen gelds voedsels of waters. Dus ook geen alcohols. Met dat woord lijk je te duiden op alcoholen, https://nl.wikipedia.org/wiki/Alcohol_(stofklasse)
Ja, maar niet alle alcohol zal verdwijnen. Alcohol verdampt ook zo al uit je drank, bijvoorbeeld als je een glas wijn inschenkt op kamertemperatuur. Als je gaat verhitten versnel je dat proces, en als je het boven de kooktemperatuur brengt zal het nog sneller gaan.

Welnu stel dat jouw taart 1,5 uur in de oven zit, dan zal nog ongeveer 20% van de alcohol overblijven (let op, bedenk goed wat dat betekent, als je een liter van 40% rum in je taart had zitten, is dat 40cl alcohol en daarvan blijft nog 20% over en dat is 8cl). Grofweg zou je dus kunnen zeggen dat rum na 1,5 uur bakken, zo sterk is als iets tussen wijn en bier. En aangezien je geen liter in een taart zal gooien, zal je van de hele taart amper nog dronken kunnen worden.

http://ongewoonlekker.com/verdampt-alle-alcohol-tijdens-het-koken/

In de link staat een overzicht met baktijden, en de overgebleven percentages.