Rosti, hoe maak je dat zoals op de verpakking?

Ik doe het exact volgens Aviko maar het wordt prutswerk.
Slap, zacht en maar een beetje lekker.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
9.6K

Antwoorden (1)

Het is even iets dat je met beleid moet doen, maar ook uit een Aviko Rösti product kan je echt wel een smaakvolle Rösti maken.
Laat de Rösti in elk geval niet eerst ontdooien en doe hem bevroren in de pan. Is hij niet los meer in de verpakking kneed de zak dan even door en stomp er een paar keer op met je vuist o.d. tot je de rösti eruit kunt schudden en je geen harde stukken meer hebt die aan elkaar gevroren zijn.

Laat de koekenpan ( het best een anti-aanbakpan) iets ingevet warm worden op het vuur. Is de pan warm doe er dan wat olie en/of wat braadvet in en als het schuim van het braadvet is weggetrokken, strooi je er de Rösti in een laag in. Zet het vuur op middelhoog en laat het bakken en garen. Schep alles regelmatig om zodat alles gaart én bruinen kan. Je kunt er evtl. ook een gesnipperd uitje in meebakken of in een andere pan verschillende andere klein gesneden groenten even bakken en later alles in één pan even doorwarmen. De Rösti kan je nl. het best alleen in de pan bakken zodat hij niet te nat wordt..... hoe droger, hoe krokanter de stukjes worden.

Wat ook erg lekker is en meer op de originele Zwitserse Rösti lijkt, is om er een soort dikke aardappelkoek van te maken. Verhit wat olie in de koekenpan en doe de Rösti erbij en evtl. een gesnipperd uitje/ paprikastukjes/hamblokjes of whatever, roerbak alles ruim 5 min. Laat dan de Rösti in een laag in de pan, als een soort pannenkoek liggen en giet dan 2-3 losgeklopte eitjes, waar je kruiden bij gedaan hebt, over de 'koek'. Zet het vuur dan laag en laat het ei stollen en de aardappel garen.
Als de onderkant lekker gebakken is, beweeg je de pan even heen en weer en draai je de koek om met behulp van een grote deksel of bord waar je hem op laat glijden.
Bak de andere kant nog even en je kunt hem in punten snijden.
amc