Hoe lang blijft een ananas goed?

Ik heb een hele ananas, hoe snel moet ik hem gebruiken blijven ze een tijdje goed of moet ik hem snel opmaken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
23.6K

Het beste antwoord

Eenmaal thuis is de ananas na een paar dagen behoorlijk rijp. Inderdaad, als de blaadjes makkelijk loslaten, ze een beetje aan het uitdrogen zijn en de vrucht moet lekker ruiken, dan is hij rijp. De kleur moet oranje/geel zijn.

Wanneer een ananas nog groen is, kan het wel een week duren voordat hij rijp is. Het is afhankelijk van de temperatuur van de ruimt waar hij staat.

Een overrijpe ananas is lekkerder dan een ananas die nog net niet rijp is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ananas wordt bijna rijp geoogst. Het is een vrucht die moeilijk narijpt na het oogsten. Bewaar een ananas niet onder 8 graden Celcius (dus niet in de koelkast). Eenmaal te koud bewaard kan bij de ananas het zogenaamde lage-temperatuurbederf optreden. De vrucht wordt niet meer rijp en gaat vaak van binnenuit rotten. Bewaar een ananas bij kamertemperatuur. Is de vrucht rijp dan is de houdbaarheid bij 12 graden Celcius (in bijkeuken of kelder) nog 1 a 2 dagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet 'm binnen een paar dagen opeten... Ananas rijpt niet na...en bederft snel....
Een trucje om te kijken of een ananas goed rijp is als je 'm koopt, is trek aan het middelste blaadje uit het toefje blad bovenop... laat dit gemakkelijk los, dan is de ananas rijp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de ananas nog niet rijp is, kun je hem het beste buiten de koelkast laten rijpen.

Een ananas is rijp als je de binnenste bladeren makkelijk los kunt trekken.

Als de ananas rijp is, is de ananas niet heel lang meer te bewaren. Als je hem aangesneden hebt, kun je het restant het beste afdekken met een stuk plastic folie en in de koelkast leggen. Daar rijpt hij niet verder. Maar echt lang houdbaar is een verse ananas niet!
Probeer de ananas binnen een paar dagen op te eten of te verwerken.

Je kunt de ananas als fruit eten, maar ook heel goed in recepten verwerken.
Zie bijv.

http://www.tastyweb.nl/recept/gemaribeerde/tofu/met/ananasrijst,/vegetarisch,/veganistisch/en/vedisch

Eet smakelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ooit zo`n vraag beantwoord alleen ging het daar om aardbeien. Mijn antwoord is heel simpel. Eten koop je niet om te bewaren (tenzij in blik of pak of zak maar zeker geen vers en zacht fruit.
Laat hem lekker op kamertemparatuur komen en doe er iets moois mee met ijs en/of slagroom (goeie combi met verse ananas)En eet hem met veel plezier op. Waarom het risico lopen dat zo`n mooie vrucht (die vaak nog meer kilometers heeft gevlogen dan de buurman)in de prullebak verdwijnt.
O, ik hoor je al denken; tegenwoordig vreet hallf nederland uit de afvalbak door die crisis hebben die ook weer eens een verzetje.
Maar verder hangt het van de koeling en vchtigheid af.
Droog koel en donker bewaard een paar dagen. Maar ik kan natuurlijk niet weten wanneer die geoogst is vandaar dat ik zeg loop geen risico, niet lullen maar smullen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een keer een ananas een m,aand lang in de koelkast gehad. Dus afhankelijk hoe oud die is en waar je het bewaard.