Wat is de alcoholleeftijd in Italië(2016) en zit er nog verschil tussen bier en/of sterke dranken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
16.7K

Antwoorden (2)

De minimumleeftijd voor het kopen van alcoholhoudende dranken is 18 jaar. Zie bron.

---
2. (...) si applica la sanzione amministrativa pecuniaria da 250 a 1.000 euro a chiunque vende bevande alcoliche ai minori di anni diciotto.
---

Een administratieve sanctie (boete) van 250 tot 1000 euro wordt opgelegd aan eenieder die alcoholhoudende dranken verkoopt aan jongeren onder de 18.

Daarbij wordt dus geen verschil gemaakt tussen zwakke of sterke alcoholhoudende dranken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens het schema op https://en.wikipedia.org/wiki/Legal_drinking_age is er voor het mogen drinken van alcohol in Italië wettelijk geen minimum leeftijd vastgesteld. Het kopen van alcohol mag in Italië vanaf 18 jaar. Er is geen verschil tussen bier en/of sterke dranken. In het overzicht staat nog deze opmerking over alcoholwetten in Italië:

"In 2012 the then Health Minister Renato Balduzzi proposed to raise the age to 18. Selling alcohol to those under the age of 18 in shops carries a fine between €250 and €1000. Serving alcoholic beverages to those under the age of 16 is a criminal offense and is punished with prison up to one year, if the individual is 16 or 17 it will be treated as an offense which is fined between €250 and €1000 (Legge n. 189/2012)."

In 2012 heeft de toenmalige minister van Volksgezondheid Renato Balduzzi voorgesteld om de leeftijd te verhogen naar 18. Alcohol verkopen aan mensen onder de 18 jaar levert een boete op tussen de € 250,- en € 1.000,-. Alcohol serveren aan mensen onder de 16 jaar is een misdrijf en wordt bestraft met een gevangenisstraf tot maximaal één jaar; als de betrokkene 16 of 17 jaar is, zal die handeling als overtreding worden behandeld en worden bestraft met een boete tussen de € 250,- en € 1.000,-.

Je kan de pagina ook raadplegen in andere talen zoals Duits en Frans: zie https://de.wikipedia.org/wiki/Alkoholersterwerbsalter en https://fr.wikipedia.org/wiki/Âge_légal_pour_la_consommation_d'alcool.

Op de Duitse website staat vermeld dat de nieuwe wet onduidelijkheid schiep over verschillen tussen toegestane "verkoop-" en "serveerleeftijden", maar de minister verklaarde dat deze als gelijk kunnen worden beschouwd. Op de Franse website staat een toegestane leeftijd voor het drinken van alcohol van 18 jaar.