Noemen wij (in Nederland) 'döner' onterecht 'kebab'?

Mijn vriend is Turks en we eten regelmatig een broodje döner. Ondanks dat het overal aangeprezen staat als 'döner kebab' beweert hij dat döner niet onder kebab valt. Nu weet ik dat 'kebab' op zichzelf inderdaad iets anders is, maar je hebt verschillende soorten kebab en volgens mij is 'kebab' gewoon een overkoepelende term en valt döner daar ook onder. Volgens hem is het echter erbij verzonnen door Nederlanders (?) ofzo.
Op internet lees ik alleen artikelen waar het döner kebab wordt genoemd, maar misschien dat iemand er hier iets van af weet.
En ik probeer stiekem mijn gelijk te halen ;)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.5K
amc
8 jaar geleden
kebab betekent 'gebakken vlees.'
döner betekent 'gedraaid'.

Antwoorden (3)

Kebab heb je in verschillende soorten, en ís gebakken vlees. Dat kan lamsvlees zijn, maar ook rundvlees of kip, of zelfs varkensvlees.
Döner wil zeggen dat het aan een draaispit gebraden is.
Dus döner kebab kip is kippenvlees dat aan een draaispit gebakken is. We hebben het dan wel over plakken vlees met kruiden er tussen. (Geen kip aan het spit, zoals het op de markt staat).

Toegevoegd na 1 minuut:
Kebab kan ook vlees zijn dat in een pan onder de gril geroosterd is. Dan is het dus geen döner.......
jc54
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
kebab is aan een spit geroosterd vlees; in een pan geroosterd zou ik het geen kebab noemen. geen plus, geen min van mij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor zover ik het kan vinden, klopt döner kebab wel. Ook in Turkije (toeristische plaatsen) is zeker döner kebab te vinden. http://blog.eathome.nl/tag/wat-is-doner-kebab/
nee, het is terecht dat we het kebab noemen: Kebab betekent immers 'aan een spit gebraden' Zo heb je ook tas kebab (lamsvlees aan het spit) en Adana kebab (gehakt aan het spit). Doner (sorry geen puntjes) wil zeggen dat het spit draait -- net zoals bij de Griekse gyros.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Döner betekent: wat draait. Het vlees wordt aan een draaiend spit opgehangen. De staande grill maakt het vlees gaar waarna de laagjes met gekruid vlees met een mes of elektrische snijmachine van het spit wordt gesneden.
Volgens de traditie is döner gemaakt van gekruid lamsvlees. Maar het kan tegenwoordig ook van kalfsvlees, kalkoen of kip worden bereid.

Kebab komt uit het Perzisch en betekent: gebakken vlees. Kebab wordt gemaakt van gebraden en gekruid kalfsvlees of kip. De standaard ervoor is kalfsvlees.

Dus als je kijkt naar de oorspronkelijke recepten, dan kan Döner geen Kebab zijn. Want het ene is gegrild lamsvlees, en het andere gebraden kalfsvlees.

In Nederland zijn verschillende tradities samengekomen en met elkaar vergroeid. Zo komt het dat de twee termen aan elkaar gekoppeld zijn. Dus eigenlijk hebben jullie allebei gelijk!
Amadea