Kan je ketchup echt zo lang bewaren?

Op de ketchupfles die wij nu in de koelkast hebben staan staat een houdbaarheidsdatum ergens in november 2016.

Normaliter staat er op verpakkingen wel een zinnetje als 'Na openen beperkt houdbaar', maar die ontbreekt op deze (Heinz) flessen. Betekent dit nu dat de ketchup, ook al is de fles geopend, tot november 2016 houdbaar is?
Als ik googel op de houdbaarheid van ketchup kom ik namelijk verschillende adviezen tegen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
14.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ketchup in de koelkast kan maanden goed blijven. Bij geopende fles, de hals en dop schoonmaken voor het sluiten.
Reddie
8 jaar geleden
Nog een advies: kijk, ruik, proef.
Ik heb (geopende ) ketchup nog wel 5 jaa na datum gebruikt.
Er was niets mis mee.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Reddie, zo is dat, het lijkt wel of veel mensen (ik bedoel niet Rabalais) niet meer weten dat zij zintuigen hebben. Die datums staan er alleen op om de leveranciers te beschermen, echt niet ten faveure van de consument.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Reddie
Dank voor je tips! @JoanDArc
Nou ja... je kan best eens gelijk hebben hoor. Ik denk dat ik behoorlijk bewust ben van mijn zintuigen, maar ik moet bekennen dat mijn vriendin en ik vrij spilzuchtig zijn. Ook al weet ik dat houdbaarheidsdata met name bedoeld zijn om claims te voorkomen.

Het beste antwoord

Voor alle levensmiddelen geldt : eenmaal geopend is het niet meer onbeperkt houdbaar, of er nu een datum opstaat of niet. Is de fles eenmaal open, dan zou je idealiter binnen pakweg een maand de inhoud moeten gebruiken. Dat doet volgens mij bijna niemand, en 3 tot 6 maanden wil uitstekend -zeker in de koelkast - door het hoge suiker- zout en zuurgehalte, maar "eindeloos" bewaren kan zeker niet. Maar omdat er wel veel 'conserveermiddelen" in zitten, hoeft hij ook niet zoalsbijvoorbeeld een pot groente binnen twee, drie dagen op.

Overigens is het een levensmiddel, dus ook op de Heinz moet een datum staan of hebben gestaan , vermoedelijk is die van de fles verdwenen, gepoetst of gescheurd. Maar die houdbaarheidsdatum - eveneens zeer, zeer ruim genomen - geldt voor de ONgeopende fles. Eenmaal open maakt het niks meer uit of hij officieel nog 2 dagen of nog 12 jaar houdbaar is. Vanaf dan kan er lucht en bacteriën bij en is het oppassen geblazen. Gebruik je zintuigen; daar zijn ze mede voor bedoeld : het beoordelen van de eetbaarheid van levensmiddelen.

Ik heb in mijn leven één keer ketchup getroffen die niet meer rook / smaakte zoals die hoorde te ruiken / smaken ; geen idee hoe lang over datum. Maar in de praktijk is ketchup vrijwel niet kapot te krijgen, en als die wel kapot is, ruik je dat meteen. Er komt dan een wat chemische geur vanaf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor je antwoord en tips.
Er staat dus wel degelijk een houdbaarheidsdatum op (26-11-2016) en zoals ik in m'n vraag al aangaf staat er doorgaans wel iets op het etiket als 'na openen beperkt houdbaar' of iets van dien aard. Daar is dus bij (deze) ketchup geen sprake van.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb mijn voorraadkast er eens op nagekeken, maar op lang niet alle levensmiddelen staat "na opening beperkt houdbaar" merk ik. Ik let er ook nooit op, omdat me dat een beetje open deur lijkt, en ik gebruik gewoon mijn zintuigen om te bepalen of iets nog goed is of niet, en tot op heden werkt dat systeem naar tevredenheid ;-) Ook op cosmetica staat het bekende symbooltje niet altijd trouwens. Misschien op de originele verpakking die er ooit omheen zat. maar niet altijd op de pot / fles

Andere antwoorden (1)

ketchup is volgens de link in de koelkast 9 maanden houdbaar.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ en bij Reddie zelfs wel vijf jaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor je antwoord.
Maar dat is dus het 'probleem' waar ik tegenaan loop: in iedere link wordt een andere termijn genoemd.
ronron1212
8 jaar geleden
@Rabelais dat blijft een probleem eigen inzicht en reuk en smaak blijft het belangrijkste.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als het op eigen kracht de koelkast verlaat is het zeker niet meer te gebruiken.
ronron1212
8 jaar geleden
@JoanDArc nee dan zeker niet meer wordt het toch wel gevaarlijk wie weet bijt het dan ook nog
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
::)))
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@JoanDArc
Dan zou ik het kunnen doden en alsnog consumeren, maar of ik mezelf dan nog vegetariër mag noemen? ;) @ronron1212
Heb je een goed punt.
Ik geef beide antwoorden alvast een plus en wacht nog een paar dagen af. Nogmaals dank. :)