hoe kun je reuzel het besten smelten?

Wil mijn vijf kg reuzel omsmelten. Hoe kan ik dit het beste doen? Reuzel wordt bij ons gebruikt de as te smeren van de molen maar wil gesmolten reuzel gaan gebruikw vandaar.

10 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Je kunt de reuzel gewoon op een laag pitje op het vuur zetten, of 'au bain marie' smelten. Eigenlijk op dezelfde manieren waarop je boter smelt. Waarschijnlijk lukt het in de magnetron op de laagste stand ook prima.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Maar dat laatste dan wel met speciale afdekfolie er overheen, anders spettert de hele magnetron vol!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oppassen met een magnetron. De werking bestaat uit het botsen van watermoleculen die daardoor warmte afgeven. Vet zoals reuzel bevat geen water.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vet zoals reuzel bevat zeker water. Niet veel, maar wel een beetje.
Olie uit een fles bevat geen water.
En trouwens, de watermoleculen gaan niet tegen elkaar botsen in een magnetron, maar draaien, waardoor ze warm worden.
(^_°) Verder ben ik het helemaal met je eens: heel goed oppassen als je producten met weinig water verwarmt in de magnetron, voordat je het weet zijn ze gloeiend heet en krijg je gespetter en ongelukken.

Andere antwoorden (1)

De portie reuzel in een grote pan doen en hem dan in warm water plaatsen, wellicht dat hij dan vloeibarder wordt.
Hopenlijk kun je hier iets mee. Succes.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In reuzel kan je frieten bakken en kan je gewoon op een heet vuur laten smelten of verhitten tot 180 graden.
Waarom men over au bain-marie spreekt is een raadsel, vetten of olie kunnen niet aanbranden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou... vetten en oliën kunnen WEL aanbranden, en zelfs ontbranden. Gewoon de temperatuur verhogen, en ik kan je garanderen dat boven de 200°C begint het feestje. Bij sommige vetten zelfs eerder.