Kan je meer aankomen in gewicht dan je effectief eet?

Stel: je eet op een ganse dag slechts 1 soesje. Dit soesje weegt 500gr, maar bevat wel 10000 kcalorieen. Je verbrandt die dag 1000 kcalorieen. Kan je dan meer dan 500gr (het gewicht van het soesje) in gewicht bijkomen omwille van de extra 9000 kcalorieen?

Toegevoegd na 21 minuten:
En stel dat je die dag helemaal niets drinkt!?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik zal het nog anders proberen voor te stellen.
Stel dat je gedurende een ganse dag niets eet of drinkt. Men geeft u echter een hypothetische injectie, met een geringe massa (enkele grammen), die 10000 kcalorieen bevat. Kom je daarvan in gewicht bij, of niet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (2)

Normaal niet. In feite zou je dan al ook moeten bijkomen van datgene wat je erbij hebt gedronken. Maar aangezien ons lichaam meer water uitscheid dan het opneemt is dat geen mogelijkheid.

Toegevoegd na 2 uur:
Je kan maar zoveel bijkomen als je lichaam opneemt. En hoewel ons lichaam vele wegen heeft om stoffen uit te scheiden heeft het slechts weinig wegen om stoffen op te nemen. Dus alleen wat we eten of wat erbij komt kan ook bijdragen aan ons lichaamsgewicht. Ons lichaam kan wel bijvoorbeeld eiwitten omzetten in vetten maar kan daarbij niet op magische wijze ervoor zorgen dat dit vet meer gaat wegen.

Wat je ook eet, uit welke voedingstoffen het ook bestaat je komt alleen bij door wat je wel eet maar niet verbruikt maar je lichaam kan zelf niet zomaar 'massa' creëren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Lijkt me (g)een "water"dichte redenering ;-) Plus.
Nee, dit kan niet. De meest energiedichte stof die we kunnen verteren is vet. Als je dus 1 gram vet eet, kun je ook niet meer dan 1 gram vet opslaan. Er bestaan geen hypothetische injecties die in enkele grammen heel veel calorieën bevatten.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
http://www.mycaloriecoach.com/nl/calorieen-uit-voedingstoffen/
10000 val weegt minimaal: 10000/9=1111 gram (ruim 1 kilo puur vet) Dat is een flinke injectie. ;-)