Zijn groenten op de markt van betere kwaliteit dan die in de supermarkt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat kun je niet zeggen, maar wel als je naar een 'oogstmarkt' gaat, bijvoorbeeld in Rotterdam 1e zaterdag van de maand, daar is de kraam van de "stadsboerderij"
https://www.facebook.com/uitjeeigenstad?ref=profile
waar je alles dus zo vers inkoopt dat je bijvoorbeeld de [losse, dus zelf in een plastic zakje doen] veldsla veel langer kunt bewaren [en eten] in de koelkast dan die zakjes uit de supermarkt/ winkel die je na een dag al weg kan gooien... Ik noem de veldsla omdat het daar extra opvalt, maar alles is zo vers dat je eigenlijk niet meer in de winkel wilt kopen...

Het beste antwoord

Er is geen eenduidig antwoord op je vraag, want met name op een markt zijn de verschillen tussen de ene en de andere groenteboer zo gigantisch, dat je geen lijn kan trekken.
Daarnaast is het maar de vraag wat je zelf verstaat onder "kwaliteit". Bedoel je de lekkerste, de mooiste, de schoonste, de langst houdbare, de goedkoopste, het product met de minste pesticide...?
Maar er zijn wel een paar feiten die je in overweging mag nemen.

In het algemeen is de groente bij de supermarkten van zeer stabiele kwaliteit. Een supermarkt is gebaat bij een zo constant mogelijk niveau, en omdat ze grote afnemers zijn bij de veilingen, krijgen ze altijd voorrang t.o.v. marktboeren. Dat betekent niet per se dat hun product beter is, gewoon dat het altijd van hetzelfde niveau is.
Dat is dus een nadeel op de markt: vaak weet je niet of het product deze week net zo lekker is als vorige week. Dat speelt vooral bij verse fruit, bij groente is de kwaliteit vanzelf stabieler.

Wat pesticiden betreft, kan je gerust stellen dat de kans dat een product te veel pesticiden bevat groter is op de markt. Er wordt sowieso veel minder gecontroleerd, en ook omdat ze geen gezichtverlies riskeren, in tegenstelling tot supermarkten, is de motivatie om zelf te controleren veel kleiner. In ieder geval geen reden tot grote zorg, ook niet op de markt!

De kwaliteit-prijs verhouding is in het algemeen beter op een markt. Simpelweg omdat ze minder onkosten hebben: minder derving, geen dure TV-reclames en winkels, geen aandeelhouders die je tevreden moet stellen met groei ieder kwartaal...
Maar ook de verschillen in kwaliteit zijn enorm tussen kramen. Bij ons kan je beide extremen vinden: een supergoedkope kraam en een hele dure. Van de goedkope kan je bij aankomst thuis meteen de helft weggooien, en bij de dure kom je duurder uit dan bij de supermarkt... maar dan wel lekkerder!

Een groot voordeel van de markt vind ik dat je het product mag proeven.

Dus samenvattend, het is eigenlijk een kwestie van keuze. Zelf koop ik sommige soorten fruit (m.n. tropisch fruit zoals mango's, bananen en dergelijk) altijd bij de supermarkt, want dan krijg ik geen nare verrassingen. Gangbare spullen zoals aardappelen, paprika's, tomaten, enz koop ik bij voorkeur op de markt. De kwaliteit doet zeker niet eronder bij "mijn" kraam, en het kost de helft.

De sleutel is dat je weet waar moet je wat kopen, en dat je ook zorgt dat ze jou kennen op de markt, want dan krijg je ook nét wat beter product.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uitstekend antwoord.

Andere antwoorden (3)

Niet altijd, je moet wel goed kijken wat je haalt en bij welke kraam.
Als het iets is wat sterk afgeprijst is, dan is de kwaliteit minder en moet je het wel snel opeten (weet ik uit persoonlijke ervaring).
Maar de meeste dingen zijn prima kwaliteit als je het bij de goede kraam haalt, moet je even uitproberen. Ik weet bij mij op de markt een kraam waar ik nooit meer iets haal, want heb daa al 2x gehad dat iets echt snel slecht werd of ging schimmelen.
En met de prijs moet je ook even kijken, soms is het duurder, en soms goedkoper.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kijk, als het echt een lokale kraam is van een boer of zo, dan is het zeker verser. Maar de meeste marktkoopmannen reizen ook gewoon heel Nederland door met hun waar en stallen het weer uit. Dus dan kan het in de supermarkt wel eens verser zijn.
Ritsuka
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
klopt, prijzen vallen tegen. Soms een leuke aanbieding van iets, maar dan moet je het wel snel verwerken Zo had ik laatst goedkoop heel veel aardbeien, gelijk schoongemaakt en ingevroren, kon ze later zo in een smoothie doen :)
Ik denk dat een groentenverkoper op de markt gemotiveerder is om zijn waar te verkopen. Op het einde van de markt gooien ze hetgeen niet verkocht is, weg ! Bij ons toch. Heb in de supermarkt al dikwijls mindere producten gezien: ajuin die beschimmeld is, tomaten met witte schimmel : echt waar!, bananen met rotte plekken, appels met bruine vlekken, supermarkten kopen ook veel uit het buitenland: Nigeria bijv., hoe vers en hoe vitaminerijk is hun waar dan nog?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ps. : de markt is inderdaad wat duurder.
10 jaar geleden
In 2010 heeft de Consumentenbond de kwaliteit onderzocht. Naast twee supermarkten leverde de markt de beste kwaliteit groenten en fruit. Ook de prijs kwaliteitverhouding was goed. Per marktkraam kunnen er verschillen zijn.