Zijn bananen relatief minder gezond dan andere gebruikelijke fruitsoorten? (Appels, peren, sinaasappels... enz.)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18.6K

Het beste antwoord

Een banaan is eigenlijk heel gezond.

Vergeleken met een appel heeft een banaan vier keer zoveel proteïnen, tweemaal de hoeveel koolhydraten, driemaal de hoeveel phosphorus, vijfmaal zoveel vitamine A en ijzer en tweemaal zoveel van alle andere vitamine en mineralen.
(zie bron 1)

Zelfs als je wilt afvallen is een banaan per dag niet ongezond.
Er zitten 125 calorieën in één banaan, maar als tussendoortje is een banaan uitermate geschikt.
De banaan heeft heel veel gezonde voordelen. In een banaan zitten namelijk drie soorten suikers: fructose, glucose en sucrose, gecombineerd met veel vezels. En juist die combinatie maakt de banaan gezond: je krijgt de energie van de suikers, maar de suikers worden niet zo snel als vet opgeslagen door de vezels.
Je lichaam moet ook veel moeite doen om de vezels te verteren. Daardoor verhoog je jouw stofwisseling die vervolgens de vetverbranding stimuleert.
(zie bron 2)

Maar wat binnen een gezond voedingspatroon in zijn algemeenheid geldt, geldt ook voor fruit.
Het is niet dan de ene fruitsoort gezond is en de andere ongezond. Ze zijn verschillend en vullen elkaar aan.
Dus varieer met fruit. Op die manier profiteer je zoveel mogelijk van de gezonde voedingsstoffen van fruit.
(zie bron 3)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee. Maar heel weinig normale voedingsartikelen zijn meer of minder gezond dan een ander. Alles bevat stofjes die ergens ander niet in zitten. Zolang je maar van alles wat en van niets te veel eet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je kunt er dik van worden.
Daarom met mate eten, en als je er 1 eet, dan bijvoorkeur s`morgens zodat je hem gedurende de dag kunt verteren.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een banaan bevat Kalium. Dat is op zich gezond, maar er zijn gezondere produkten die je kunt eten om dat binnen te krijgen. Bijvoorbeeld zwarte bessen of rozijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor wie snel en veel energie nodig heeft, kunnen bananen met hun voorraad natuurlijke suikers (sucrose, glucose en fructose) een energieboost geven, ideaal bij zware fysieke arbeid of lange sportactiviteiten
Deze vruchten zijn even gevaarlijk voor de tanden als suiker.
Bananen bevatten tot elf verschillende vitaminen, waaronder vooral A, B1, B2 en C. Hoe meer oranje ze zijn, hoe meer vitamine A ze bevatten.Tevens bevatten ze veel kalium.
Bananen zijn bovendien rijk aan het aminozuur tryptofaan, een stof die je een vrolijk gevoel geeft.
Dus al met al is een banaan per dag een heel gezonde vitamine en mineralenbron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vitamine c werkt niet zonder kalium, en kalium niet zonder c, die stoffen werken samen.
Dus als je bv een manderijn eet waar vit c in zit, is het slim om ook een banaan te eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een banaan zit zowel kalium als vitamine c.
Maar variatie is fruit is zonder meer gezond.
Bananen leveren in vergelijking met andere fruitsoorten vrij veel caloriën. Voor de meeste mensen in de westere wereld hebben we calorien in overvloed, dus vanuit ons perspectief gezien is dat minder gezond. (in de derde wereld zou dit juist een argument zijn vóór bananen).
Bananen leveren veel mineralen en vitaminen, dus het is wel een waardevolle aanvulling op je voeding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, bananen zijn juist heel erg gezond. Ze zijn o.a. een heel goede bron van vezels en kalium. Vezels helpen verstoppingen te voorkomen en houden je gewicht op peil. Het mineraal kalium is nodig voor sterke spieren en een sterk hart.
6 maanden geleden