Kan een Sharonfruit wel biologisch zijn?

Op wikipedia staat: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kaki_(plant)

Dit ras is zeer goed houdbaar maar in harde toestand niet te eten wegens het hoge tanninegehalte; daarom worden de vruchten met ethyleen behandeld om de tannines te verwijderen, waarna ze hard eetbaar zijn.

Betekent dit dat een sharonfruit nooit biologisch zou kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sharonfruit is geen Kaki.
Het is wel familie ervan, maar niet hetzelfde.
Sharonfruit staat erom bekend dat het van nature zacht vruchtvlees. Bronnen:
- http://www.sharonfruit.nl/index.php?option=com_k2&view=item&layout=item&id=2&Itemid=30

Antwoorden (1)

De behandeling met ethyleen wordt dus toegepast om de rijping van de sharonfruit te versnellen. Natuurlijk kan het ook zonder die behandeling, en moet je gewoon langer geduld hebben voordat ze eetbaar zijn. Er is van Carmel, uit Israël, biologische persimon te koop.

Toegevoegd na 1 uur:
Sharonfruit, of persimon, kan echt wel biologisch zijn. Deze vrucht bevat amper tannine en ligt altijd zoet en eetrijp in de winkel.

Er is vaak verwarring met de kaki, zo te zien dus ook op wikipedia (ik blijf er dus op hameren dat je niet alles wat daar in staat moet aannemen voor waarheid!). De kaki bevat een hoge dosis looizuur en smaakt enorm wrang en bitter als hij nog hard is. Ook bevat hij pitten, in tegenstelling tot de sharonfruit. De twee soorten vruchten zijn wel familie van elkaar.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat dat het de tannine verwijdert uit de vrucht. Tannine is een giftige stof en ethyleen lijkt mij ook geen biologische stof.
Dus vraag ik mij af of een Sharonfruit uberhaupt wel biologisch kan zijn. Dit is voor mij belangrijk om te weten omdat ik het ook wil voeren aan mijn papegaai. Maar te veel tannine kan voor niet te genezen maag klachten zorgen bij mensen, dus laat staan bij een vogel.