Je kan kauwgom zeker wel opeten , maar veel mensen zeggen dat dit slecht is voor je maag. Ook dit is niet helemaal waar. Maar als je teveel kauwgom eet kan je een verstopping krijgen in je maag. In deze bron kan je er nog wat meer over lezen. http://wibnet.nl/hoe-zit-dat/is-kauwgom-doorslikken-gevaarlijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kauwgom is gemaakt van rubber, en rubber is normaal niet een stof die lekker opeet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan alles opeten. De vraag is of het lekker en gezond is...
(^_°)

Kauwgum wordt gemaakt op basis van latex, hetzelfde basismateriaal van een condoom of een fietsband, maar dan op een andere manier verwerkt, zodat het de juiste structuur en "bite" krijgt. Met de toevoeging van bepaalde chemicaliën krijg je de stof polyisobutyleen, en dat is de basis voor kauwgum. Hieraan voeg je smaak- en kleurstoffen, evt. suiker (of een suikervervanger), citroenzuur... en voilà, je hebt kauwgum.

Als je lang genoeg blijft kauwen, dan lossen al die stoffen in je speeksel op, en wat nog over blijft is één ingrediënt: rubber, en dat is niet verteerbaar. Als je dat doorslikt, komt het in je maag terecht, en zolang het niet te veel volume is (b.v. als je 5 stuks in één keer slikt), wordt dat samen met de rest van je maaginhoud netjes afgevoerd, en uiteindelijk belandt in je WC.

Er zijn wel degelijk gevallen bekend van mensen die medische hulp nodig hadden na slikken van kauwgum, maar vaak ging om mensen die veel kauwgum hadden doorgeslikt, of ook andere harde stoffen samen, die dan aan elkaar plakken, waardoor deze in de maag blijven hangen.
Een groot, onverteerbaar voorwerp dat in je maag blijft hangen wordt door de (dieren)artsen een "bezoar" genaamd, en kauwgum kan een prima basis zijn voor het laten ontstaan van een bezoar. In sommige gevallen moet een bezoar operatief worden verwijderd. Dat doet men tegenwoordig met een endoscopie, maar vroeger moest echt met een échte operatie via je buikwand.

Dus doorslikken van kauwgum is niet per definitie slecht voor je. Ook niet goed, want het levert totaal geen voedingsstoffen, en er is een zeer kleine kans aanwezig dat het voor problemen kan zorgen.