Na het hele proces van oogsten, fermenteren, en drogen weegt een cacaoboon gemiddeld 1 gram. Daarna worden ze gereinigd, geroosterd, ontschaald en vermalen. Het rendement is 80%: 125 kilo cacaobonen levert 100 kilo cacaomassa op. Die 100 kilo bestaat dan uit 43 kg cacaoboter en 57 kg cacaopoeder met 22 à 24 % vet, of 50 kg cacaoboter en 50 kg magere cacaopoeder (dat wil zeggen cacaopoeder met 10 à 12 % vet). De ontstane cacaoboter wordt vervolgens geraffineerd.

In melkchocolade zit 14,5% cacaomassa, 25% cacaoboter, 40% suiker, 0,5% lecithine, en 20% melkpoeder. Laten we uitgaan van een reep van 75 gram. Daar zit dan iets meer dan 10 gram cacaomassa en 18 gram cacaoboter in.
Voor de 10 gram massa heb je 13 cacaobonen nodig; maar die geven 5 gram cacaoboter, dus er zijn nog 32 bonen meer nodig voor de resterende boter. Dat maakt dat er 45 cacaobonen nodig zijn voor een reep melkchocolade van 75 gram.
Amadea