Maitre betekend letterlijk, meester of leermeester. Chef is meer een leidinggevende.

Dus ja het is iets anders. In de kookwereld willen ze de termen nog wel eens door elkaar halen. Meesterkok of chefkok, maar in principe is het iets anders. Omdat een meesterkok nieuwe koks op mag leiden. Een chefkok is gewoon de baas van de andere (leerling)koks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De maitre in een restaurant is de supervisor van het bedienend personeel en stuurt hen aan. Hij is de gastheer en verwelkomt de gasten en zorgt dat alles in het restaurant loopt zoals het hoort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maitre ofwel Meesterkok is de hoogste graad van vakbekwaamheid van een keukenchef.
Zij behoren tot de top van de Nederlandse gastronomie en hebben in hun beroep de hoogste graad van vakbekwaamheid bereikt. Op dit moment telt Nederland ongeveer 280 Meesterkoks.

De titel van SVH Meestergastheer ( Maître d'hôtel ) is de hoogste titel die een gastheer/gastvrouw kan behalen. Een SVH Meestergastheer zorgt voor een goede organisatie van de bedieningsbrigade en uitvoering van het gastheerschap op het hoogste niveau. Een SVH Meestergastheer draagt daarmee bij aan een uitstekende reputatie van het bedrijf waar hij werkzaam is. Om de titel SVH Meestergastheer te behalen heeft de gastheer zich al een tijd bewezen in zijn vakgebied.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de schermsport is een Maitre een schermleraar van het hoogste niveau. Hij heeft daarvoor meerdere opleidingen doorlopen.
Plaatje bij antwoord