Zit er nu wel fooi in de bezorgkosten ja of nee?

De laatste tijd rekenen steed meer restaurants bij bezorgen, bezorgkosten. Nu ben ik benieuwd of daar fooi in zit.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bijna bij elk restaurant in Den Haag die bezorgt worden tegenwoordig bezorgkosten gerekend. Als je het mij vraagt zit daar geen fooi bij en verwacht de koerier bovenop de 1 - 3 EUR bezorgkosten ook nog eens fooi.

Volgens zijn de bezorgkosten derhalve een soort van voorrijkosten.

Maar voor mezelf begint het gevoel wel te knagen geef je nog fooi of niet. Reken eens uit:
1 EUR Ideal
2,50 Bezorgkosten
1 EUR Fooi

Je bent straks 5 EUR kwijt aan overige kosten. Aan de andere kant, bezorgen is ook een luxe.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt het ook zelf halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Idealkosten kun je voorkomen door aan de deur te betalen ipv online.

Antwoorden (3)

Dat zou heel vreemd zijn, een fooi is een recht wat je kunt krijgen, geen verplichting om te geven
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk ook dat de koerier hier niets van terug ziet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Echter veel mensen zeggen uit principe niet meer te betalen als er bezorgkosten worden gerekend. Aan de andere kant benzine wordt ook steeds duurder natuurlijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aborgeld: dan reken je toch meer bezorgkosten (benzine).
bezorgkosten zijn voor de baas. dat houdt in dat daar de de scooter, de benzine en andere kosten van worden betaald.
een van die andere kosten is de bezorger. hij/zij verdient een klein loontje en moet door fooien dit bedrag opkrikken.

een fooi is waar je ook bent, wat je ook doet, altijd vrijwillig... als je besluit een fooi te geven, kun je ook 50cent geven, dát ik ook fooi !

antwoord : nee, er zit geen fooi in de bezorgkosten.

Toegevoegd na 12 minuten:
dát *is* ook fooi ! - natuurlijk :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Let wel, we zijn (nog) geen Amerika, waar bezorgers een onder het minimumloontje krijgen en het moeten hebben van de fooien. Daar is het standaard dat je fooi erbij moet rekenen. Dit staat zelfs op de rekeningen van horecaondernemingen aangegeven.
In Nederland is het geven van fooi een blijk van waardering voor een goede service, vriendelijk gedrag en/of klantgerichtheid. De bezorgers krijgen al het loon wat verplicht is voor hun leeftijd, de fooitjes zijn echt extraatjes en geen aanvulling van te weinig loon.
Als ik laat bezorgen bepaal ik aan het gedrag van de bezorger of ik vind dat hij fooi verdient. Meestal zijn ze vriendeljk en correct, maar wanneer ze echt staan te graaien in de portemonnee van wisselgeld, afwachtend of ze fooi krijgen en ze zijn chagrijnig dan krijgen ze van mij niets.Ook als ze bewust te weinig teruggeven en weg willen lopen zeg ik; "Hé, wacht eens even, ik krijg nog geld van je". Fooi is gelukkig nog niet verplicht om te geven. Dat moet je verdienen. Dat bepaalt de klant zelf.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Keihard,,Maar waar.+1
amc
11 jaar geleden
We moeten eens ophouden met dat 'softe'. Dan red je het niet in deze maatschappij. We laten ons intimideren en rondom ons is zoveel a-sociaal gedrag. Niemand durft iets te doen tegen gasten die een hele buurt terroriseren. We moeten opkomen voor onszelf eniet bang zijn om 'nee' te zeggen als we iets niet willen. Ik beloon goed gedrag en weiger me te laten intimideren. Ik woon in de randstad en daar word je vanzelf hard(er). Jammer maar waar helaas.