ik wil bij de thuiszorg werken en nu moet ik een vog aanvragen.Ik ben aanmerking voor diefstal gekomen? kan ik bij de thuiszorg werken?

ze hebben bij mijn vog aangekruist: met gevoelige informatie omgaan,het verlenen van diensten, veiligheid etc. gezondheidszorg en welzijn van mens en diet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (4)

Als je wat ik begrijp gestolen hebt en daarvoor in aanraking met jusititie bent gekomen kun je daar niet werken.
12 jaar geleden
Bij een aanvraag voor een VOG wordt er gekeken naar de relatie tussen de evt gepleegde feiten in het verleden en de toekomstige taken/ het werk.

Diefstal en thuiszorg is geen lekkere combinatie.Zou dus zo maar kunnen dat de VOG niet wordt afgegeven. Even afwachten dus.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
vog wordt wel af gegeven maar met de opmerking er op dat er diefstal is gepleegd
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
VOG wordt niet afgegeven als er bezwaren zijn. Zie voor meer info de link:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verklaring-omtrent-het-gedrag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correct! Had al geplust.
Graag zou ik die min gemotiveerd zien. Kennelijk heeft deze een 'beter'antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een 'verklaring omtrent het gedrag" wordt ALTIJD afgegeven, met daarop vermeld wat er eventueel aan het gedrag schort.
Vroeger was dat anders ; dan kon je alleen een verklaring van GOED gedrag krijgen, en die kreeg je dus alleen bij goed gedrag. Heel vervelend als het 'foute' gedrag totaal irrelevant was voor waar het voor nodig was.
Zo kun je, even uit de losse pols, als je ooit bent veroordeeld voor een licht misdrijf als pakweg vechten in de kroeg best in een dierenwinkel werken, maar niet in de horeca, om maar een zijstraat te noemen. Daarom krijg je tegenwoordig een verklaring omtrent het gedrag (en geen bewijs van goed gedrag meer), waarbij de werkgever kan beoordelen of hij dat wel of niet acceptabel vindt. Diefstal is wat dat betreft wel één van de lastigste aantekeningen, naast zedenmisdrijven.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
@ Marleen. Wat je zegt klopt niet. Een VOG kan wel degelijk geweigerd worden. Iemand kan tegen deze weigering dan wel in bezwaar gaan. Meer info over weigering via deze link:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verklaring-omtrent-het-gedrag/vraag-en-antwoord/wanneer-krijg-ik-een-verklaring-omtrent-het-gedrag-vog.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Typisch ; ik had echt begrepen dat de Verklaring van Goed Gedrag om die reden was omgenaamd. Maar ze geven hem niet af met een negatieve aantekening zonder dat jij er van weet ofzo ; i.e. ze geven hem niet af aan een ander / werkgever.
ronron1212
12 jaar geleden
Een VOG vraag je zelf aan en je krijgt hem ook zelf. Jij bent verantwoordelijk en jij geeft hem aan je werkgever. Hij wordt nooit afgegeven aan je werkgever of toekomstige werkgever.
De dingen die zijn aangekruist op je verklaring omtrent het gedrag, zijn de dingen waarop je eventueel wangedrag uit het verleden wordt getoetst, omdat het relevant is in die functie.

En ja, bij thuiszorg ga je met gevoelige informatie om, verleen je een dienst, en begeef je je op het terrein van veiligheid, gezondheidszorg en welzijn van mensen. En soms ook nog dieren. Een aantekening voor diefstal matcht daar heel slecht mee. Maar dat weet je zelf denk ik ook wel.

Ik zou op die basis zelf persoonlijk niet iemand aannemen om bij hulpbehoevende mensen over de vloer te komen zonder toezicht. En ik ben vast niet de enige......
Ik zou er dus maar niet teveel op rekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je moet doen is die VOG aanvragen. Dan wordt bekeken hoe of wat, en acht men jou met jouw verleden een risico in deze baan, dan krijg je geen VOG en zal de werkgever je niet aannemen.
Ik vrees dat je - als je vergrijp niet langer geleden is dan 5 jaar - niet veel kans hebt.