Laten we uitgaan van volvette belegen Goudse kaas. Die bestaat voor bijna een kwart uit eiwitten, een derde uit vet en de rest is voornamelijk water.

In de mond gebeurt er weinig meer dan dat de kaas fijn wordt gemaakt ter voorbereiding van het verteringsproces. In de maag begint de vertering van de eiwitten door zoutzuur en pepsinen. Met het vet gebeurt er niets in de maag. In de dunne darm worden de eiwitten verder gesplitst tot aminozuren door het pancreassap en het darmsap, waarna ze opgenomen kunnen worden door de darmwand. de vetten worden door de gal, het pancreassap en het darmsap afgebroken tot vetzuren en glycerol waarna ze eveneens geresorbeerd worden door de darmwand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je 48+/vette kaas eet, dan krijg je veel verzadigde (verkeerde) vetten binnen. Van te veel verzadigde vetten wordt je dik. Niet te veel van eten dus, 30+ of minder is beter.
Ook in de 'gezondere' kazen zitten trwns nog redelijk wat verzadigde vetten ben ik onlangs achter gekomen. Met mate is t best, maar t zit wel in de schijf van vijf, dus vlgns t voedingscentrum 'moet/mag' je t wel binnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kaas is alweer wat jaren geleden uit de schijf van vijf geknikkerd. Tot grote verontwaardiging van de kaasmakers.
Als we het over de Nederlandse harde kazen hebben, zijn er twee groepen kazen: rauwmelkse en de rest. Rauwmelkse wordt nog door een handvol boeren gemaakt en zou wel in de schijf van vijf passen. Verreweg de meeste kazen (ook die zgn. boerenkaas worden genoemd) worden verhit om ongewenste bacteriën te doden. Daarmee worden ook goede enzymen om zeep geholpen. En vitamine C verdwijnt. Deze enzymen "vreten" verzadigde vetten en zetten ze om in o.a. "gezonde" onverzadigde vetten.

Hoewel het woord niet aantrekkelijk klinkt (rauwmelks) werken boeren die dit soort kazen maken heel erg schoon.

Ik heb een link naar een verhaal over Remeker kaas toegevoegd. Maar ook kaas van Ravenswaard is rauwmelks (doch van andere koeien, dus andere smaak).

Toegevoegd na 1 minuut:
Gangbare kazen bevatten dus louter ongezonde verzadigde vetten; rauwmelkse daarentegen veel onverzadigde en vitamine C.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met alle respect maar het is echt notoire onzin dat verzadigd vet slecht is. Sprookje van de margarinefabrikanten, die hun vieze vetjes maar al te graag verkopen als gezondheidsvoedsel. Over dat omzetten van verzadigd naar onverzadigd wil ik heel graag een artikel of iets dergelijks met iets van een wetenschappelijke onderbouwing. Ik denk eerlijk gezegd dat die stelling volslagen gel*l is maar goed, ik weet ook niet alles. Er zal best wat omega 3 in graskaas zitten en dat is goed maar dan heb je het volgens mij wel gehad. Tenslotte ben ik een absolute fan van rauwmelkse en anderszins ambachtelijk gemaakte kaas.