Waarom is een blikje tomatenpuree zo goedkoop?

Bij de AH kan je zo'n klein blikje tomatenpuree kopen voor 7cent. Een losse tomaat kost in de supermarkt meer dan dat en er moet ongeveer een kilo in om zo'n blikje te maken. Hoe kunnen de producenten tomatenpuree voor zo weinig geld maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HAHA idd slaat nergens op, ik ben benieuwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eén kilo per blikje? Heb je daar een bron van?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik las net dat het gemaakt word van tomaat afval wat bvb gebruikt is om tomaatensoep te maken. bah bah bah

Het beste antwoord

Dit is een zeer goede vraag. Wouter Klootwijk van de keuringdienst voor Waarde vroeg zich dit ook af. Om dezelfde reden. Er gaan zeker een kilo tomaten in een blikje, en misschien zelfs meer. De tomaten in het blokje zijn van uitstekende kwaliteit en elke pasta "mama" zou je raar aankijken als je verse tomaten nam als basis voor de pasta. Daar zit namelijk alleen water in.

Wouter Klootwijk heeft Albert Hein gebeld en andere instanties en niemand kon het vertellen. Toen is hij naar de fabrieken gegaan in Italië. Het kwam er op neer dat er efficiënt werd gewerkt, het aanbod van tomaten groot was en het om hele grote aantallen blikjes ging. 1 cent per blokje winst is dan niet veel, maar als je miljarden verkoopt maak je toch een leuke winst.

Ik kan de betreffende uitzending nergens meer vinden helaas.

Toegevoegd op 15-06-2009 19:38:36
Wat ze trouwens ook doen is het eerst inkoken en exporteren en dan water erbij doen en verkopen als tomatensap. Dat is natuurlijk wel goud geld. Ik weet niet zeker of dat in dezelfde uitzending zat, maar Wouter heeft dat ook eens onderzocht (of tomatensap van tomatenpuree met water kon worden gemaakt).

Toegevoegd op 15-06-2009 19:40:24
Zie ook de vraag van vorige week.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
KvW wilde ik ook opperen. +

Andere antwoorden (6)

Omdat in tomatenpuree de kwalitatief minder goede tomaten gaan

Toegevoegd op 15-06-2009 19:21:30
Deze tomaten worden machinaal geplukt in plaats van met de hand, kan dus voorkomen dat er een half rotte tomaat bij komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Valt eigenlijk wel mee met de 'goedkoopheid'... Reken 't maar eens uit per liter.

Toegevoegd op 15-06-2009 21:33:56
Er gaan ongeveer 15 blikjes in een liter, schat ik. Da's zeg maar 1,05 euro per liter. Oftewel fl.2,31 per liter.
Vind ik niet zo goedkoop, hoor! 'T lijkt wel erg goedkoop, maar er zit dan ook weinig in zo'n blikje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wss zijn de tomaten minder goede kwaliteit in zo'n blikje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de tomaten geoogst worden is de verdeling als volgt:

- de toppers worden geexporteerd (levert het meeste geld op)
- de normale worden in eigen land verkocht
- de kneusjes worden tot pastasaus of puree gemaakt.

Dit gebeurt ook met aardappelen, appelen, paprika's, mais eigenlijk alles wat groeit.

Maar ja, 7 cent is achterlijk goedkoop. Het kost al bijna meer aan uurloon om de vakkenvuller het schap te laten bijvullen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het juiste antwoord is eigenlijk al gegeven : in de tomatenpuree gaan de tomaten die ze verder aan de straatstenen niet kwijt kunnen. Natuurlijk betalen we voor de tomaten die hier in de winkel liggen veel meer danalleen maar de tomaat : voornamelijk vervoer- en opslagkosten, en als het een Nederlandse tomaat is : aardgaskosten om het kreng rood te krijgen.

In het land waar de tomaten automatisch groeien zonder broeikas kosten ze echt geen ene drol, en zelfs op een kilo tomaten koen en pureren PLUS inblikken valt nog winst te maken. Ongelofelijk.

Hoewel, als je ziet wat ze in Spanje eind augustus doen met La Tomatina (het 'tomatenfeest') : je moet er toch niet aan dénken dat ze daar trostomaten van anderhalve euro de kilo voor gebruiken......

Toegevoegd op 15-06-2009 19:27:01
(Misschien gaan DIE daarna wel in de tomatenpuree :rofl: )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eet smakelijk;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een foto van een heel specifiek oogstfeest. De tomaten in de puree zijn van uitstekende kwaliteit hoor. Ze worden wel gekweekt voor de puree, maar zijn zeer zeker niet de kneusjes die overblijven. Hoe wil je anders een miljard blikjes maken x 1 kg tomaten. Dan heb je heel veel vooral verse aanvoer nodig. Als je de uitzending van de Keuingsdienst van Waarde terug kan kijken (alleen op dvd volgens mij) dan zie je het bewijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat laatste is ook een grapje hoor ;-)
En die uitzending heb ik volgens mij wel gezien ja, nu je het zegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas, had zo'n mooie urban legend kunnen worden met die Tomatina en die ketchup.
In een blikje tomatenpuree gaan andere tomaten dan de tomaten die wij bij de groentenboer kopen. De tomaten die je bij de groenteboer koopt zijn zorgvuldig gekweekt om een mooie sappige tomaat te geven. Een vrij arbeidsintensieve teelt. De tomaten worden niet alleen zorgvuldig gekweekt, maar ook zorgvuldig geplukt (met kroontje of per mooie tros), gesorteerd, vervoerd etc.
De ‘industriele’ tomaten die ze gebruiken om tomatenpuree van te maken zijn tomaten die echt geteeld zijn om ze zo veel mogelijk zetmeel en zo weinig mogelijk water te laten bevatten. Het gaat niet om het uiterlijk, maar om industrie. Deze tomaten kosten veel minder om te kweken en te oogsten. De tomaten komen uit landen waar tomatenproductie sowieso al veel minder kost: niet gekweekt in kassen, maar buiten; geen stookkosten en veel goedkoper personeel. De productie en het oogsten van deze tomaten is heel veel goedkoper dan de tomaten die wij bij de groentenboer kopen.
Kortom: de tomaten die gebruikt worden voor tomatenpuree worden geproduceerd om op een zo goedkoop mogelijke manier als puree ingeblikt te worden.