Hoe heet acceptabel eten voor Hindoeisten?

Voor het jodendom moet het eten koosjer zijn, voor de islam is dat halal. Heeft het hindoeisme een vergelijkbare term?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

het hindoeisme kent geen stelsel van allerlei spijswetten.
het voornaamste is eerbied voor alles wat leeft.
vandaar dat het hindoeisme uitgaat van een vegetarische leefwijze.

dus als antwoord zou ik zeggen: vegetarisch eten.
er is verder geen bepaalde naam voor.

Toegevoegd na 2 uur:
ik ben wat gaan zoeken, en het blijkt dat een deel van de hindoes vegetarisch leeft, terwijl een ander deel alleen geen varken of vis eet.
het rund is heilig voor alle kasten, zie de bron.
13 jaar geleden
het eerste waar ik aan denk is het eten volgens de Ayurveda. dit is een (gezondheids- maar ook een) voedingsleer waar alle smaken aanbod komen en waar inderdaad vrijwel geen vlees wordt gegeten.
uitzonderingen vormen kip, en alles op twee poten
veel Hindoes die eten volgens de Ayurveda gebruiken ook geen eieren.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voeding en ayurvedische ziektepreventie

De Ayurveda kent honderden kruiden en specifieke eet-richtlijnen voor verschillende typen mensen. De belangrijkste algemene voedingstips zijn:

* Dagelijks op regelmatige tijden drie verse maaltijden nemen.
* De lunch is de grootste maaltijd van de dag; ontbijt de kleinste.
* Water warm drinken. Niet de kwantiteit is belangrijk, maar de frequentie: met regelmaat kleine slokjes warm water.
* Warm eten: altijd vers, uit eigen streek, goed gaar gekookt
* Vooral voedsel eten dat de hoogste dosha’s kalmeert
* Geen alcohol en/of koffie. Meditatie is een effectief alternatief.
* Voorzie iedere maaltijd van de zes smaken:
* Zoet, zuur, zout, bitter, scherp, samentrekkend, wrang