waarom wordt geen kaas gemaakt van mensenmelk

of van paarden, leeuwen, apen, of andere dieren dan geiten, schapen en koeien

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.4K

Antwoorden (7)

Kaas maken van mensenmelk lukt niet, in de bron staat het verhaal van iemand die dit geprobeerd heeft.

Moedermelk van een mens wil niet goed stremmen, omdat het eiwitgehalte lager is, en een ander soort eiwit dan in onbewerkte koeienmelk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het schijnt wel mogelijk te zijn om een soort van yoghurt te maken.
13 jaar geleden
Natuurlijk kan dat, en dat is in Nederland ook gebeurt waar de moeder melk overschot hadden werd dat ingeleverd en daar werd moede rmelkkaas van gemaakt het zelfde als de link hieronder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Simpel, omdat er geen afzetmarkt voor is. Het is meer een ethisch probleem, daarnaast hoe ga je de vrouwen die melk geven "veterinairtechnisch" controleren? Voor 1 kilo kaas heb je 10 kilo melk nodig, dat zijn een heleboel moeders. Daarnaast is het nuttiger om overtollige moedermelk verantwoord in te zamelen voor baby's van moeders te geen of te weinig melk krijgen.

Van veel meer dieren wordt de melk gebruikt, oa. ezels, paarden, kamelen.

Ter aanvulling, alle dieren (mens is ook een dier) die melk geven doen dit pas nadat ze gebaard hebben. Ook koeien!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik schat dat er weinig vrouwen zijn die er voor voelen om zichzelf te laten melken ten behoeve van de mensenkaasproductie. Ik heb het een tijdje gedaan ten behoeve van mijn eigen couveusezoon en het was geen onverdeeld genoegen.

Paardenkaas en paardenmelk bestaan wel. Een leeuw laat zich gemiddeld ook niet zo makkelijk in gevangenschap aan een melkmachine zetten.

Ik zie wel een gat in de markt voor varkensmelk en -kaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha grappige vraag, ik denk als het wel zou bestaan dat je er goud geld voor moet betalen.
Want duurt nog al lang voor je een stuk kaas zou hebben want die produceren niet zo veel melk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar zijn verschillende redenen voor.

Er zijn maar weinig dieren die zich willen laten melken. Een wilde leeuw of aap zal het niet accepteren gemolken te worden.

Bij veel dieren is de substantie van de melk niet geschikt om er kaas van te maken. Er zit teveel/teweinig vet of eiwit in. Het vetgehalte van bijvoorbeeld zeehonden is ongeveer 50%.

Het moet ook technisch gezien mogelijk zijn een dier te melken. Varkensmelk schijnt best prima te zijn, maar het is bijna onmogelijk een varken te melken omdat ze geen uiers hebben.

Veel dieren geven te weinig melk, en het is dan niet rendabel om ze te melken, laat staan om daar dan ook nog eens kaas van te maken.

Bij sommige -voor ons kostbare- zoogdieren die wel te melken zijn en waarvan de melk geschikt zou zijn om kaas van te maken, willen we de melk niet 'afpakken'. Als je een dier melkt pak je in feite de voeding van het jong af. Deze krijgt dat een minderwaardig substituut. Kleine kalfjes krijgen 'n soort van poedermelk te drinken i.p.v. de melk die wij gebruiken.
Mensenmoeders zouden het niet accepteren wanneer hun kind minderwaardige voeding zou krijgen, en de kostbare moedermelk gebruikt zou worden om kaas van te maken.

Maar ik denk dat wanneer de voedingsstoffen goed zijn, en het dier te melken valt, en de opbrengst rendabel is, het dier door mensen wordt gemolken. B.v.
Paardenmelk is in Nederland te koop. Het wordt vaak gedronken door mensen met huidproblemen. In Frankrijk kun je paardenkaas kopen; maroilles de cheval.
En wat dacht je van kamelenkaas (zie link).....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In theorie zou het kunnen. Net zoals alle andere zoogdieren, kunnen mensen melk produceren vanaf het moment dat ze zijn bevallen tot zolang ze blijven zogen. En of dat zogen kunstmatig is, doet er feitelijk niet toe.

Zo had je vroeger ook professionele voedsters / minnen, die soms wel twintig jaar lang kinderen van rijke dames voedden. We geven alleen niet zo veel melk als koeien (al kan een min wel drie of vier kinderen gelijktijdig voeden) dus het zou wel prijzig zijn.

De vraag is alleen : wie zou het willen maken ? wie zou het willen kopen ? En wie zou er voor gemolken willen worden ? En dan komt het antwoord dicht in de buurt van niemand. Ik kan slechts één New Yorks restaurant vinden dat kaas van moedermelk serveert, maar de betrouwbaarheid van die verhalen is niet erg hoog. (Zie bron).

Er is gewoon geen commercieel interessante markt voor. Was die er wel, dan sluit ik zeker niet uit dat we het gewoon zouden doen. Melk is melk en van elke melk, van elk dier en dus ook van de mens kun je kaas maken.