Is de toevoeging 'light' ongelimiteerd?

Je hebt boter 'light', cola en fris 'light', vleeswaren 'light'; bij het ene is het minder vet en bij het andere minder suiker. Minder dan wat? Zijn er normen voor, wanneer een product 'light' genoemd mag worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Een product mag light genoemd worden als het 1/3 minder energie levert. Dus ongeveer 66% van de oorspronkelijke energiewaarde. Stel dat een product normaal gesproken 2000kJ per 100 gram bevat en er een light versie is gemaakt dan mag deze maximaal: 2000 x 0,666 = 1333 kJ bevatten

Zie bron voor meer informatie over magere producten, halva producten en dieetmargarine.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een product mag 'light' of 'lite' (of verlaagd aan...) genoemd worden wanneer deze variant ten minste 30% minder van een nutriënt (energie, vet of suiker) bevat dan het vergelijkbare ‘gewone’ product.
Voor micronutriënten (zoals vitaminen en mineralen) geldt als voorwaarde een verschil van 10% en voor natrium (zout) een verschil van 25%.
Verlaagde energetische waarde: deze claim is alleen toegestaan als de energetische waarde van het product met minimaal 30% verlaagd is. Ook moeten de eigenschap(pen) worden vermeld waardoor de totale energetische waarde van het levensmiddel verlaagd is.