Is het eten van een beetje bedorven brood schadelijk voor de gezondheid?

Ik nam net een broodje, maar ik proefde gewoon een beetje schimmel..
kan broodschimmel in kleine of grote hoeveelheden schadelijk zijn voor je gezondheid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.7K

Het beste antwoord

In grote hoeveelheden: ja, dat kan schadelijk zijn. Je weet niet welke schimmel het is.

In kleine hoeveelheden: nah, je lijf kan heel wat hebben. Van een hapje of zelfs een heel broodje waar zo weinig schimmel op zit dat het niet eens zichtbaar is, zul je niet zo snel iets ernstigs krijgen. Misschien ben je even een beetje misselijk, maar zelfs dat waarschijnlijk meer door het idee dat je schimmel hebt binnengekregen dan door de schimmel zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je een plakje brood eet met een beetje schimmel kan dit geen kwaad. Je wordt er niet ziek van. Een grote hoeveelheid, tja wat is een grote hoeveelheid. Het lijkt me niet verstandig. Overigens zal je maag bij echt bedorven eten een reflex geven dat je moet overgeven (of diarree). Je lichaam zorgt daarmee ervoor dat het je lichaam zo snel mogelijk verlaat omdat het niet goed voor je is. Als je na dat plakje brood gewoon prima voelt, is er dus niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja

Uw beschimmelde boterhammen voert u zelfs best niet aan de eendjes, Het groene broodpluis behoort tot een van de vele schimmelsoorten uit de geslachten Penicillium of Aspergillus -- op het oog zijn die van elkander niet te onderscheiden. Afhankelijk van de soort scheiden de schimmels meer of minder giftige mycotoxinen in het brood af. Niet zomaar een gifje, volgens de onderzoeksters: er zitten er bij die de huid aantasten en zelfs lever- of nierkanker veroorzaken. Nu kan het natuurlijk dat op uw stukje brood toevallig een schimmel zit die onschadelijk is, want zo heb je er ook,maar te veel moet u daarop niet rekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou kijk. Is met alles: "Te" is niet goed. Dus als je de brood eet die is maar beetje bedorven is niet erg. En dan de schimmel, nou ja. Kijk. De paddestoel is alles schimmel. Dus ook de scampijon. En dat eet je gewoon. En ook de franzosiche kaas met de blauwe streep, want dat ook schimmel, en dus niet erg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, lijkt me wel... Al is het brood pas 1 minuut bedorven, dan nog zitten er al bacteriën op én is het natuurlijk bedorven...