Waar kan ik doorgeven dat een etensmerk of winkel niet aan gezondheidsregels voldoet?

Ik heb vandaag een komkommer compote van een Turkse winkel gekocht en nadat ik hem open heb gemaakt, zag ik een dode kakkerlak daarin.
Waar kan een soort van aangifte doen of doorgeven dat het zo is en Nederland gaat meer controle doen op dit merk of laten niet meer importeren.
Want deze compote is blijkbaar gemaakt alleen voor Europese landen.
Trouwens is dat misschien mogelijk om een aangifte of verzoek te doen bij de rechtbank om compensatie te vragen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De laatste vraag zou hoogst interessant zijn als het u in Amerika was overkomen.
https://www.trouw.nl/home/schadevergoeding-voor-snelle-hap-met-kakkerlak~a2e86f17/
Bij de Nederlandse rechtbank geef ik u geen schijn van kans, er lopen ook soms kakkerlakken.
Erna55
6 jaar geleden
Wanneer je je bakje terugbrengt naar de turk, dan krijg je mogelijk je aankoopgeld als compensatie terug.
Utrecht
6 jaar geleden
Dien een klacht in bij de NVWA https://formdesk.minlnv.nl/kcdv/AA_Keuze_klachten_NVWA_v1

Het beste antwoord

Gewoon een klacht indienen bij de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (de NVWA).
Dat kan telefonisch via 0900-0388, maar ook online, zie de link.

Toegevoegd na 1 dag:
Een compensatie vragen mag altijd, maar ik zou dan beginnen bij de importeur, als het goed is staat de naam en adres van de importeur op het etiket vermeld.
Compensatie vragen bij een officiële instantie wordt lastiger, zo niet onmogelijk, maar daarvoor zou je moeten beginnen met aangifte doen bij de Politie. Ik acht de kans van succes zo goed als nihil, want de blik of potje is reeds geopend, dus het wordt heel mogelijk om aan te tonen dat de kakkerlak al in het potje zat. Als je naar de Politie gaat met zo’n aangifte, dan zullen ze je waarschijnlijk doorverwijzen naar de importeur of naar de NVWA.

Toegevoegd na 1 dag:
Sorry, ik bedoelde “het wordt heel moeilijk”.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Rechtbank? Denk na, wat een belachelijke vrazg zeg!