Hoe ziet een optimaal eiwitrijk dieet eruit?

Beste allemaal,

Ik ben mij al een tijdje aan het verdiepen in de verschillende vormen van diëten. Uiteindelijk kwam ik bij een eiwitrijkedieet. Het voordeel hiervan is, is dat het lichaam geen eiwitten kan opslaan en je dus nooit te veel energie kan innemen. Belangrijk hierbij is wel dat je het aantal koolhydraten zo klein mogelijk moet houden omdat je lichaam deze wel op kan slaan. Ik heb al verschillende dieetboeken in huis gehaald(Eiwitrijke diëten/koolhydraatarme dieten) alleen hierbij is de koolhydraten inname nog steeds vrij hoog. Ik vroeg mij daarom een paar dingen af en ik hoop dat iemand met verstand van voeding mij hiermee kan helpen;

- Allereerst klopt bovenstaande?
- Als ik veel eiwitten inneem en die 500 koolhydraten, sla ik deze koolhydraten dan niet gewoon op omdat het lichaam de eiwitten eerst gebruikt. (Want dat werkt een eiwitrijk dieet averechts lijkt mij?)
- Hoe ziet een optimaal eiwitrijk dieet eruit, klopt onderstaande?
* ontbijt;
Havermout met melk

* Tussendoor;
Thee met 2 mandarijnen

* Middag;
Gebakken eitje;
of kwart met fruit;
of salade.

*Tussendoor;
Koolhydraatarme koekje met thee of koffie

*Avondeten;
Groente en vlees.(Aardappels, spaghetti, rijst vermijden)

*Tussendoor;
Koffie

* Dranken die mogen; minimaal siroop met water(max 2 glazen/dag), thee, melk, karnemelk, koffie, water

Met vriendelijke groet,

Luuk

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K
Ritsuka
7 jaar geleden
Hoezo kan het lichaam geen eiwitten opslaan? Als jij teveel eten binnenkrijgt (of dit nu koolhydraten, eiwitten, of vetten zijn) dan word het overschot opgeslagen als vet.
Ritsuka
7 jaar geleden
- bovenstaande klopt dus niet
- wat bedoel je met 500, 500 gram of 500 kcal aan koolhydraten? Waarom zou je lichaam eiwitten eerst gebruiken volgens jou?
- wat je noemt als dagmenu vind ik niet echt eiwitrijk, er staan geen duidelijke porties bij, maar het klinkt als erg weinig kcal.
Ritsuka
7 jaar geleden
En optimaal dieet bestaat niet, ieder persoon is uniek en heeft, afhankelijk van de situatie en leefwijze, andere behoeftes.
Zit een groot verschil in het dieet tussen iemand met een kantoorbaan en iemand die topsporter is.
Cryofiel
7 jaar geleden
Daar komt bij: wat is je doel? Je gezondheid? Afvallen? Aankomen? Meer energie hebben? Spieropbouw? Iets anders?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik bedoel 500 Kcal. Daar was ik al bang voor. In de boeken die ik gekocht heb staat dat het lichaam geen eiwitten kan opslaan en daarom een eiwitten dieet een goede keuze is. Het dieet is voornamelijk om af te vallen en het vet rond de spieren weg te krijgen. Daarbij heb ik gekozen voor eiwitrijk omdat dit zorgt voor spieropbouw. Zelf ga ik 2x in de week naar de sportschool. De ene keer cardio andere keer kracht. Het uiteindelijke doel is om een wat mooier afgetraind lichaam te krijgen. Opzich zijn de spieren wel aanwezig maar zit er te veel vet omheen(Hierbij doel ik voornamelijk op de buik) Zelf weet ik niet goed waar ik rekening mee moet houden en de dieetboeken die ik heb gekocht moet ik dus ook in twijfel nemen aangezien er al fouten in de inleiding staan. Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen....
Ritsuka
7 jaar geleden
Spieropbouw + afvallen tegelijk is niet mogelijk. Voor spieropbouw is een overschot aan energie nodig (je moet meer massa maken), om af te vallen heb je een energietekort nodig.
Ritsuka
7 jaar geleden
Ik heb even snel een berekening gedaan met je dagmenu: Havermout (40 gram) + kop melk: 275 kcal
mandarijntjes: 80 kcal
gebakken ei: 95 kcal
koekje: ligt er aan wat voor koekje, maar rond de 100 kcal
avondeten broccoli (250 gram) + kip (200 gram): 435 kcal Ik kom daarmee maar op 985 kcal uit, met 70 gram koolhydraten en 90 gram eiwitten.
Dat is veel te weinig eten, kind van 4 heeft al 1200 kcal op een dag nodig, en het is ook niet bijzonder eiwitrijk. Grootste deel hiervan (60 gram) komt van de kipfilet.
Ritsuka
7 jaar geleden
houd eens 2 weken bij wat je nu eet en drinkt op een dag (keukenweegschaal gebruiken).
Hier kun je een site/app als My Fitness Pal of Fatsecret voor gebruiken, of de site van het voedingscentrum.
Blijf je tijdens deze 2 weken ongeveer op gewicht? Dan weet je wat je gemiddelde verbruik aan energie is. Aan de hand daarvan kun je aanpassingen maken. Hoeveel groente en fruit eet je bijvoorbeeld? Kijk of je dit kan verhogen naar 2 stuks fruit en 300 gram groente (ik eet zelf bijvoorbeeld warm bij de lunch om dit makkelijker te maken, of ik neem snoeptomaatjes of zo mee).
Hoeveel eiwitten eet je op een dag? Goede richtlijn is 1-2x je lichaamsgewicht in kg in grammen eiwit. Als je 75 kg weegt, is dit dus 75-150 gram eiwit. Laat die boeken anders even zitten, en focus op kleine veranderingen maken. Je kunt wel alles om gaan gooien en geen koolhydraten meer willen eten, maar ga je dat je leven lang volhouden? Hoe doe je dat als vrienden met je uit eten willen?
Ritsuka
7 jaar geleden
http://www.bell-coaching.com/voeding-doelstelling-deel-4-koolhydraten-101/
"Er zijn geen redenen om super high carb te gaan (tenzij je een gestoord hoog energieverbruik en/of caloriebehoefte hebt), en er is ook geen reden om zeer low carb te gaan (tenzij je bewust wilt experimenteren met iets als ketose). Zowel lowcarb+highfat als highcarb+lowfat dieten kunnen “werken” voor vetverlies: het belangrijkst is het hanteren van een calorietekort. De “superioriteit” van low carb dieten (die nog vaak redelijk opgehemeld worden) op gebied van vetverlies komt simpelweg neer op het benadrukken van voldoende eiwit in het dieet (waardoor verzadiging + thermogenese worden bevordert) en het feit dat “low carb” een makkelijke template is om een calorierestrictie op te zetten, gezien veel producten al snel koolhydraatrijk zijn (zeker in de Hollands keuken!)."
Cryofiel
7 jaar geleden
Goede teksten Ritsuka. Vooral de laatste is inzichtgevend. Voor het afvallen gaat er om het calorietekort, maar voor sporten heb je nu juist calorieën nodig. Vergeet al het gedoe met veel of weinig vet. Er zijn aanhangers van beide theorieën, maar beide richten zich heel eenzijdig op slechts één aspect van het grote geheel. Het probleem is dat aanhangers van theorie X heel fanatiek zijn in het uitleggen waarom hun favoriete theorie zo goed zou zijn. Ze hebben zich heel erg verdiept in alleen die theorie, en alleen de voordelen ervan. De nadelen kennen ze niet. Ik raad vraagsteller daarom sterk aan om NIET af te gaan op wat een onbekend iemand ergens op Internet beweert. Win in plaats daarvan gedegen advies in. Dat kan bij een diëtist of bij een sportvoedingsdeskundige. Er zijn ook adviseurs die zich specifiek richten op "jouw soort vragen". Kijk bijvoorbeeld eens op http://www.foodenfun.nl/ voor een voorbeeld.
Cryofiel
7 jaar geleden
Ik kwam zojuist deze site tegen:
http://journal.frontiersin.org/article/10.3389/fpubh.2016.00279/full Nu is hetgene dat hier wordt genoemd nog niet zomaar geaccepteerd - maar het geeft wel het groeiende gevoel aan binnen de wereld van de echte kenners dat teveel vet in je lichaam niet goed is, ook niet als je gewicht (je BMI) prima is.
Ritsuka
7 jaar geleden
https://www.fit.nl/afvallen/beste-dieet

Antwoorden (2)

Eiwitten zijn vooral bedoelt als bouwstof, niet als energiebron.

Ergens rond de 25% van je energie uit eiwitten wordt als veilige bovengrens gezien, ergens ruim daarboven begint het ongezond te worden.

Hier een extreem voorbeeld waarom teveel eiwit een slecht idee is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Konijnenuithongering
Jouw dieet is een voorbeeld waar het fout kan gaan, vooral omdat je veel te laag in je vetinname zit.

Aangezien 25% procent ongeveer de bovengrens is en koolhydraat arm wel een goed idee is, blijft alleen vet nog over als energiebron.
25% KH, 25% eiwit en 50% vetten zie ik dan ook als een voorbeeld van een goed en realistisch voedingspatroon.

Toegevoegd na 3 minuten:
NB: Er zijn geen nadelen aan vet als energiebron. Zolang deze vetten van goeie bron zijn: voornamelijk van biologische buitenlopende dieren.

Toegevoegd na 10 minuten:
Die 25% bovengrens komt trouwens van het voedingscentrum http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/eiwitten.aspx
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oke, bedankt voor je toelichting! Hoe zou dit er dan over de dag verspreidt uitzien? Alleen nu zit ik te denken, als ik de koolhydraten ga vervangen voor die vetten....kan ik dan niet net zo goed gewoon koolhydraten blijven eten en zorgen dat ik onder de aanbevolen hoeveelheid blijf, passend bij mijn leeftijd en activiteiten? Ik heb vooral veel buikvet waar ik vanaf wil. Wat zou jij aanraden om dit weg te krijgen(qua dieet) Alvast bedankt!!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Koolhydraten verzadigen slecht, je zal snel weer trek krijgen. Ook hebben ze een sterke invloed op je suiker en insuline spiegel.
Veel insuline in het bloed zorgt ervoor dat vet niet uit het weefsel opgenomen kan worden. Je buikvet kan dan dus niet aangesproken worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat is dus adviseer is :
High fat, low carb.
Vaak andersom geschreven trouwens:
LCHF
Low carb high fat.
Ritsuka
7 jaar geleden
je moet even uittesten wat voor jou werkt. Het is vooral afhankelijk van wat voor sport je doet hoeveel koolhydraten je nodig hebt. Experimenteer gewoon even, ene week wat meer koolhydraten, andere week wat meer vetten. Uiteindelijk komt het neer op iets wat jij vol kunt houden, in combinatie met voldoende beweging en krachttraining.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oke bedankt voor jullie reactie. Ik denk dat beide dieeten geen probleem vormen. Het gaat maar erom welke het meest geschikt is voor het verlies van buikvet. @ritsuka Als ik een dieet volg om het buikvet weg te krijgen, hebben krachttrainingen om spieren op te bouwen dan geen zin, omdat je onvoldoende voedingsstoffen binnen krijgt(vanwege het dieet). Kan ik dan beter eerst zorgen dat ik afval en bij het gewenste gewicht/BMI mij richten op kracht training. Of gaat dit wel samen? Bedankt voor jullie reactie(Stiekem ben ik wel benieuwd of jullie interesse in het onderwerp hebben of het ook jullie werk is aangezien jullie er veel vanaf weten?)
Ritsuka
7 jaar geleden
je kunt niet specifiek buikvet wegtrainen of zo. Als jij zorgt voor een (klein) kcal tekort, dan verlies je vet over je hele lichaam. Uiteindelijk ook van je buik, maar dit kun je niet sturen.
Bepaalde voeding is wel beter voor je dan ander (groente, eiwitrijk, vetten, niet te veel suikers etc).
Ritsuka
7 jaar geleden
Voldoende eiwitten eten zorgt voor spierbehoud bij het afvallen. Je kunt geen spiermassa kweken met een tekort, maar je kunt wel zorgen dat je vetpercentage verlaagt (spieren behouden, vet word minder). Houd het dus maar op een mix van cardio en kracht, liefst wel vaker dan 1x in de week trainen (of je moet in dagelijks leven al veel bewegen). Het is niet mijn werk, maar ik sport zelf veel en heb interesse in voeding en gezondheid, ook voor mijzelf.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oke, bedankt. Nee bedoelde eigenlijk ook gewoon in zijn algemeenheid afvallen. Maar naast het afvallen kan ik wel gewoon kracht training doen? of zeg jij dat dat nutteloos is omdat mijn lichaam een negatieve inname aan engerie binnen krijgt en daardoor geen/nauwelijks de mogelijkheid heeft om spieren op te bouwen. Klinkt dit beter; ochtend;
Brinta(225 kcal) tussendoor
thee+ fruit Middag;
salade of;
griekse yoghurt met honing en kaneel of;
2x sneetje brood met kaas. Tussendoor
Koffie met koek. avond;
Groente + vlees(varken/koe/kip)
1x in de week vis Tussendoor;
Thee + fruit Heb zelf het idee dat ik nu best nog wat mis... misschien heb jij nog ideeen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Spieropbouw en afvallen tegelijk is geen probleem. Als je maar goed en genoeg blijft eten, je vetreserves zorgen voor genoeg energie.
Om echt volle bak spieren op te bouwen mag je heel veel gaan trainen en veel eten, denk aan 5000 kcal en meer. Dat doe jij beiden niet, dit is slecht om aan te geven dat zolang je niet heel veel gaat eten je vetpercentage zal afnemen. Alleen krachttraining doen. Sowieso is dat efficiënter. Je lichaam gebruikt uren na de training nog extra energie om je spieren op te bouwen. Training + opbouw kost meer energie dat dat een cardio training kost.
Cardio doe je alleen als je tijd over hebt.
(wel warming up en cooling down doen) Specifiek buikvet weg trainen is inderdaad niet mogelijk. Het is echter nogal beperkt om het zo te bekijken. De buikzone is veel gevoeliger voor insuline, blijf je veel koolhydraten eten, dan is het veel moeilijker om in deze zone af te vallen. Zowel uit noodzaak als intresse, voor anderen en mijn eigen gezondheid. Met een gruwelijke hekel aan achterhaalde ideeën.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je zegt niks over hoeveelheden, dus niet te zeggen of het genoeg is, ik denk het echter niet.
Ook afhankelijk van wat je overdag doet.
Zit je achter een bureau, verhuizer, ..? ps. als je echt geen extra spieropbouw wil dan wel meer cardio, hoewel met 2x per week de spieropbouw niet extreem zal zijn.
Ritsuka
7 jaar geleden
Is het niet handiger om samen met een dietist te gaan kijken naar een passend eetschema voor jouw situatie? Je kunt hier wel voorbeeldschema's noemen, maar niemand kan zeggen of dit geschikt is, aangezien we niet weten wat jij allemaal op een dag doet en wat je nodig hebt aan energie.
Wat je hier typt is vergelijkbaar met je eetschema in de hoofdvraag, en daarvan heb ik in reactie op de vraag al gezegt dat het veel te laag in kcal is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Ritsuka: waarom reageer je hier bij mijn antwoord en niet gewoon in de algemene reacties?
Je komt alleen met algemene, soms nogal verouderde ideeën aanzetten, die weinig met mijn antwoord te maken hebben. De meesten diëtisten hebben een MBO of een HBO en die opleidingen stellen weinig voor en onderwijzen veel achterhaalde ideeën.
Ze hebben meestal geen idee van de invloed van insuline en van LCHF geen kennis.
Ritsuka
7 jaar geleden
ik reageer op de reacties die de vraagsteller hier geplaatst heeft. Het lijkt mij verwarrend als ik die vragen die hier staan ga beantwoorden onder de reacties op de vraag.
ten eerste, eiwitten zijn alleen bedoeld om sneller te herstellen, je krijgt dus niet zonder te trainen maar wel eiwitten innemen meer spieren. Ook moet je als je eiwitten neemt naast je gebruikelijke voeding goed opletten dat je niet te veel neemt. Onafgebroken eiwitten schijnen namelijk omgezet te worden in vet. Ik ga er vanuit dat dit niet de bedoeling is. Ook kan je nog andere klachten krijgen, kijk hier dus voor uit!

Ik heb hier laatst nog iemand over gesproken uit de sportvoedingsindustrie
Hij beweerde dat uit onderzoek gebleken is dat het meest optimale eiwitrijke dieet bestaat uit een gelijke versprijding over de hele dag, de hoeveelheid eiwitten in zijn totaliteit per dag berekend via de simpele berekening *0.8* X lichaamsgewicht (kg)= eiwitinname per dag in grammen. * dit verschilt echter per persoon, oudere mensen hebben meer eiwitten nodig net zoals mensen die meer sporten meer eiwitten nodig hebben, het maximale getal hiervoor in te vullen is 1,5, 1,5 keer je lichaamsgewicht dus.

Vervolgens de inname versprijdt over de hele dag, dus stel je neemt drie maaltijden per dag tot je. Deel het totale aantal eiwitten in grammen door drie en zorg dat deze hoeveelheid in de maaltijd zit. Uit studies blijkt namelijk dat je bij een verspreide inname meer eiwitten op kan nemen en dus beter kan herstellen.