Zijn er groente die gekookt gezonder zijn dan rauw? Zo ja waardoor komt dat?

Ik las ergens dat worteln en tomaten gezonder zijn als ze gekookt zijn, maar waardoor komt dat?

9 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ongekookte bonen zijn ongezond,die kunnen wij niet verteren.
En gekookte tomaten?wie eet dat nou..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De caroteen in wortelen kan niet door de lever worden opgenomen als die rouw zijn. Caroteen wordt er omgezet in vitaminen.
@Laurene, ik eet vaak tomatenblokjes verhit met notenolie en gesnipperde uitjes. Lekker. Tomaten verhit met olie blijken heel gezond te zijn. Wat dacht je trouwens van tomatensoep? Die is nooit rauw.
Wat ik als maaglijder wel weet, rauwe groenten verteren bij mij héél slecht. Ze zijn het beste voor herkauwers, die hebben niet voor niets 4 magen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ongekookte sperziebonen zijn zelfs giftig. http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/sperziebonen.aspx
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom zou koken niet goed zijn, omdat vitamines verdwijnen? Waar gaan die vitamines naar toe dan?
Meestal het kookwater in. Het is niet het koken maar de manier waarop. Maak soep, dan koken de groente ook, maar verdwijnen de vitamines niet. En zelfs al kook je gewoon in water:
Beter de celwanden kapot koken en wat vitamines weg gooien zodat je de overgebleven vitamines wel kan opnemen, dan niet koken. Celwanden van planten kunnen we nauwelijks verteren, je krijgt dan wel veel vitamines binnen, maar die liggen een dag later in de wc.

Het beste antwoord

Jazeker, die zijn er. "Al die wetenswaardigheden over voedsel die we in ons hoofd hebben, kloppen niet altijd. Hoe rauwer hoe beter, denken we. Maar dit is lang niet altijd het geval, het kan soms zelfs gevaarlijk zijn om bepaalde producten rauw te eten. We zetten hieronder een aantal producten voor u op een rijtje."
Neem Wortels, een van de gezondste groenten op onze planeet. Maar ze worden nog gezonder als we ze is een keer niet in schijfjes snijden en wél koken. Dat blijkt uit onderzoek van de Newcastle Universiteit. Het is beter om wortels in hun geheel even te koken (of te roosteren). Op deze manier krijg je een kwart meer van de gezonde stoffen die de groente bevat binnen, inclusief de verschillende elementen die preventief tegen kanker werken. Rauwe wortels bevatten de dezelfde beta carotene chemicaliën als gekookte wortels, maar daarbij worden ze minder goed door opgenomen door het lichaam.
Tomaten
Tomaat is een van die groenten die een reeks aan essentiële voedingsstoffen bevatten. Gek genoeg maakt koken tomaten gezonder. Dat verhoogt namelijk hun gezonde eigenschappen. Recent onderzoek suggereert zelfs dat de vetste pizza met een basis van tomatensaus een prima keus is bij een dieet. Terwijl het vitamineniveau weliswaar met 75 procent daalt als we tomaten verhitten, worden de enorm goede antioxidanten (zoals lycopeen dat de voor de rode kleur van de groente zorgt) dramatisch verhoogd, wel met 165 procent. Nog een scheutje olie erbij en je lichaam absorbeert grotere hoeveelheden lycopeen. Tomaten in blik, tomatenpuree en zelfs tomatenketchup zijn dus gezond. Om over gazpacho maar niet te spreken, die is bijna medicinaal.

Toegevoegd na 2 minuten:
Variatie in de voedingskwaliteiten
In tegenstelling tot wat altijd gedacht wordt, heeft koken ook positieve effecten. Weliswaar tast koken bepaalde moleculen aan, maar daar staat tegenover dat andere moleculen beter worden opgenomen of verdragen. Dit is het geval bij vezels: na het koken worden ze beter verdragen en irriteren ze minder.
Mensen met kwetsbare darmen - heel kleine kinderen bijvoorbeeld, of gevoelige personen - wordt aangeraden om fruit en groenten meestal gekookt te eten.
Maar door het verwarmen komen ook bepaalde vitaminen en mineralen vrij; de biobeschikbaarheid van deze stoffen wordt vergroot en zij worden beter door het organisme opgenomen. Dat is het geval bij provitamine A. Om beter te kunnen profiteren van de positieve eigenschappen van worteltjes of tomaten kun je ze het beste gekookt eten." enz...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zit niet alleen veel suiker in, ook veel zout. Gelukkig gebruiken wij het niet zoals frisdrank. Toch is ketchup bij matig gebruik gezond.
"Promovendus Merel Hazewindus van de universiteit van Maastricht onderzocht de gezondheidseffecten van ketchup. Iedere individuele vitamine (C, E, B) en mineraal is gezond, maar hoe gezond zijn ze gezamenlijk? Nog gezonder, bleek uit haar onderzoek. Dat was vooral te danken aan de gezonde tomaat in ketchup."
https://www.gezondnu.nl/dossiers/gezonde-voeding/bio-naturel-light-hoeveel-tomaat-zit-er-ketchup
tinus1969
9 jaar geleden
@fader; nog beter dan tomatenketchup is gewoon tomatenpuree/tomatensaus, of zelf tomaten koken.
tinus1969
9 jaar geleden
@fader, mooie ljnk trouwens http://www.fondation-louisbonduelle.org/benelux/nl/leer-alles-over-groenten/de-voordelen-van-groenten/groenten-rauw-of-gekookt.html#axzz3Vx2nKjBr; er staat gewoon (weliswaar verkapt maar voor de goede lezer overduidelijk) dat vezels helemalaal niet gezond zijn:
Mensen met kwetsbare darmen - heel kleine kinderen bijvoorbeeld, of gevoelige personen - wordt aangeraden om fruit en groenten meestal gekookt te eten.
Wat staat er dus: heb je last van je darmen -MINDER vezels!!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@tinus1969, als ik het nog eens lees, kom ik tot een ander besluit: vezels hebt je altijd nodig.
Eigenlijk zijn vezels het beste dat ze gekookt worden, maar als je sterke darmen hebt is dat niet nodig. Heeft niets met ongezond te maken dacht ik.
Wat ketchup betreft, je zou het zelf kunnen maken, en stevia gebruiken in plaats van suiker. Het is lekker en helemaal gezond.
tinus1969
9 jaar geleden
@fader; nouja, als je juist met gevoelige darmen niet alle vezels mag, dan zegt dat toch iets...

Andere antwoorden (2)

Nee, qua vitamines zijn ongekookte groenten gezonder.
Met koken verdwijnen de vitamines, hoe langer je het kookt hoe meer er verdwijnen.
Voor iemand die vatbaar is voor bacterien, zijn gekookte groenten juist gezonder.
Je steriliseert in weze de groente.
Al zal de aanwezigheid bij verse groenten meestal te verwaarlozen zijn.
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Probeer jij maar eens om rauwe bonen te eten...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
een onderzoek heeft aangetoond dat groenten een groter deel van aan voedsel gerelateerde ziekten / voedselinfecties veroorzaakt dan men dacht, vooral als er niet hygiënisch mee wordt omgegaan
http://www.voedingnu.nl/groenten-grootste-bron-van-infecties.254264.lynkx
Frimu2
9 jaar geleden
Bonen zijn dus niet handig voor de extra vitamines.
Ja, sommige groenten kan je beter niet rauw eten omdat er een gifstof in zit. Dat geldt in ieder geval voor peulvruchten (zoals sperciebonen) en paddenstoelen (zoals champignons). Op de website van het voedingscentrum staat hierover het volgende:

In peulvruchten zoals sperziebonen komt de natuurlijke gifstof lectine voor. Door het koken van de sperziebonen raakt de giftige stof uitgewerkt. Gekookt zijn sperziebonen dus niet gevaarlijk voor de gezondheid.
Rauwe sperziebonen moeten niet gegeten worden. Sperziebonen in pot en blik en uit de diepvries kunnen wel gegeten worden zonder te koken, want deze zijn al gekookt.

Paddenstoelen kun je beter niet rauw eten. Ze bevatten van nature de gifstof agaritine. Agaritine is in grote hoeveelheden giftig voor mensen en daarnaast mogelijk kankerverwekkend. Het eten van rauwe paddenstoelen is daarom af te raden. Een paar plakjes kunnen geen kwaad, maar je kunt ze beter bakken of koken.

Toegevoegd na 12 minuten:
Over tomaten en aardappelen vond ik op de site van het voedingscentrum nog het volgende:

In onrijpe tomaten zit Tomatine. Dit verdwijnt tindens het rijpen van de tomaat. Dat is een natuurlijke gifstof. Eet daarom alleen rijpe tomaten.

In aardappelen ontstaat onder de invloed van licht een soortgelijke gifstof Solanine. Dit zit in de schil van groene aardappelen en in de kiemen, oftewel de uitlopers, van oudere aardappelen.

Solanine en tomatine worden niet afgebroken tijdens koken, bakken en frituren.

Bewaar aardappelen op een donkere, koele en droge plaats. Dit voorkomt de vorming van uitlopers en groene plekken met een hoog solanine-gehalte. Snijd groene plekken, uitlopers en beschadigde plekjes van aardappelen ruim weg. Snijd plekjes ook goed weg wanneer de aardappelen in de schil worden gegeten.