Ik at structureel te weinig, is dit de oorzaak van mijn eetbuien?

Ik heb voor een lange tijd veels te weinig kcal ingenomen.
Nu probeer ik weer een gezond eetpatroon te vormen, zónder dat ik de kcal tel en mét ongezonde spulletjes erdoor (een koekje als tussendoortje moet kunnen).

Maar nu heb ik last van eetbuien.
Maar waarom?

Komt dit omdat ik structureel te weinig at en me nu los laat gaan? Of hoe?
Zal ik heel veel bijkomen ??
Waar zal al het vet zich gaan ophopen?? (Ik ben een cupmaat kwijt geraakt door mijn eten - komt deze er weer bij?)

Hopelijk snappen jullie mijn vragen, ik probeer mijn eetproblemen los te laten maar ik raak direct de controle kwijt ...

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik ben 16 jaar en had een heel hoog metabolisme (ik kon alles eten zonder dik te worden). Ik heb ruim 6/9 maanden structureel te weinig gegeten ...

Zal mijn metabolisme zich nog herstellen of heb ik nu al mijn lichaam verpest??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja, de kans is groot dat het hierdoor komt.
Je at een tijd te weinig, hierdoor zijn waarschijnlijk ook je hongersignalen verstoord geraakt en is je stofwisseling trager geworden.
Nu je meer bent gaan eten, komt dit allemaal weervop gang, en dit gaat vaak gepaard met eetbuien. Dit is normaal, hier moe je gewoon doorheen.
Je lichaam moet weer herstellen, en je moet weer leren te luisteren naar jelichaam.

Waarschijnlijk kom je wel wat aan, hoeveel is niet te zeggen, dat ligt er aan hoe lang je te weinig at en of je ondergewicht had.
Het is ook niet te zeggen waar het zich gaat ophopen, bij de meeste vrouwen is dit buik en heupen, maar het kan ook bij je borsten zijn, dat is afwachten.

Toegevoegd na 2 minuten:
https://gokaleo.com/2013/08/16/what-to-expect-when-you-stop-dieting-part-1-who-is-this-post-for/
https://gokaleo.com/2013/08/16/what-to-expect-when-you-stop-dieting-part-2-how-do-i-do-this/
https://gokaleo.com/2013/08/17/what-to-expect-when-you-stop-dieting-part-3-what-the-heck-is-happening-to-me/

Lees ook dit eens door voor goede info.

Wat trouwens bij mij wel wat helpt tegen de honger is zorgen dat ik genoeg eiwitten eet, dingen als volle melk en kwark vullen goed. Dus probeer dat er wat bij te eten af en toe.

Toegevoegd na 12 minuten:
Op je 16de is je stofwisseling sowieso hoog, dan is je lichaam volop in ontwikkeling van de puberteit.
Je bent nog jong, en je hebt niet echt lang te weinig gegeten, dus daar herstel je wel weer van lijkt mij.

Maar voor een beter advies raad ik je aan naar je huisarts te gaan, ik kan vanaf hier niet zien of je lichaam op een bepaalde manier schade heeft opgelopen, je zegt hoe veel 'weinig eten was', spreek je dan over 1200 kcal of eerder iets als 500? Want dat laatste is schadelijker.
Je kunt bij je dokter navragen om in elk geval vitamines en schildklier te controleren.

Toegevoegd na 13 minuten:
Je lichaam is niet verpest, als je nu de focus legt op gezonder worden kun je je metabolisme weer op peil helpen. Lees ook de artikelen die ik postte.
Ritsuka