Als je tijdens een maaltijd heel veel calorieën nuttigt, hoelang duurt het dan totdat je het op de weegschaal terugziet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
10 jaar geleden
wat zie jij als heel veel? en waar bestaat die maaltijd dan uit?

Het beste antwoord

Je nuttigt geen calorieen maar moleculen/materie. Het duurt ongeveer 12 uur voordat je 85% door de darmwand krijgt. Na 60 uur wordt er weer 10% uitgescheiden in de vorm van ontlasting. Het gewicht neemt weer af doordat je uitgeademde lucht iets zwaarder is dan de ingeademde lucht (CO in plaats van O2).

Je ziet de maaltijd dus direct terug op de weegschaal, het verlies aan gewicht via de ademhaling gaat geleidelijker. Korte termijn veranderingen in gewicht hebben sowieso al weinig om het lijf vanwege de waterbalans. Door op vaste tijden te wegen en de dagelijkse schommelingen te negeren kun je wel inschatten hoe de hoeveelheid "levende" materie in je lichaam wijzigt. Het gewicht wordt hoofdzakelijk vastgelegd in de vorm van eiwitten of vetten. De toename van eiwitgewichtgewicht gaat veel sneller omdat eiwit ook water bevat. Dieren hebben alleen wat glycogeen als koolhydraatopslag, de rest kan als vet worden vastgelegd. Alle processen zoals het opbouwen van eiwitten en vetten en de afbraak ervan gaan continu door, maar de omstandigheden en hormonen bepalen de snelheid van die processen. Op zich blijven de meeste atomen maar vrij kort in het lichaam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat zie je gelijk terug op de weegschaal, want het eten zit dan in je maag en daarna de rest van het verteringskanaal.
Maar zodra je een paar uur verder bent, word alles al verteerd en omgezet etc.
Je gaat het waarschijnlijk niet blijvend op de weegschaal terug zien (dat je bent aangekomen in vet). Daarvoor zou je echt boven je kcal behoefte moeten eten, en lange tijd achter elkaar aan. Dan ga je uiteindelijk aankomen.

Van 1 maaltijd of 1 dag te veel eten word je niet dik, je lichaam kan dat prima compenseren. Zolang je daarna maar weer normaal gaat eten, binnen je behoeftes.
Ritsuka