Hoe blijf ik het hele jaar zo droog/slank mogelijk ( laag maar gezond vp) zonder diëten of andere korte termijn aanpakken ( vol te houden)?

Ik zoek een goed vol te houden manier om gewoon het hele jaar strak in mijn vel te zitten zonder bulk of cut, ingewikkelde eetschema's..., met een zo laag mogelijk maar wèl gezond vetpercentage voor een vrouw
Of bestaat zo'n makkelijke leefwijze niet?
Ik train 3x per week

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
10 jaar geleden
wat voor training doe je precies? krachttraining is aan te raden, hiermee krijg je meer spiermassa, en meer vetverbranding in rust.
Is niet zomaar te zeggen welk vetpercentage haalbaar is voor jou.
En waar vergelijk je jezelf mee? wat zie jij als 'strak in je vel'?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uiteindelijk draait het allemaal om je energiebalans, ik adviseer je hier meer over te lezen. Bronnen:
- http://www.calorieen.nu/energiebalans/195/

Het beste antwoord

Wat jij zoekt heet in het Engels 'body recomposition'
Je wilt graag op (ongeveer) hetzelfde gewicht blijven, maar je wilt een andere samenstelling (meer spiermassa, lager vetpercentage).

Je 3x in de week trainen is goed, ik ga er van uit dat dit krachttraining is en dat je een goed opbouwend schema hebt. In de dagen ertussen kun je cardio doen, ga wandelen, hardlopen, fietsen, zwemmen, wat jij leuk vind. Probeer uiteindelijk te werken naar elke dag minstens een half uur tot een uur actief bezig zijn met iets.

Daarnaast een beetje letten op je voeding. Als eerste kijken hoeveel kcal je nodig hebt. Dat kan met behulp van deze calculator: http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced
Instructies voor het in te vullen staan hier: http://i40.tinypic.com/xdwktt.jpg
Kijk hoeveel je nodig hebt op actieve dagen en minder actieve dagen, dan weet je waar je ongeveer moet zitten met je eten (het TDEE getal moet je hebben).

Voor recomp moet je rond je TDEE gaan eten (+/- 200 kcal afhankelijk van behoefte). Wat je eet maakt op zich niet zo heel veel uit, maar het is wel handig om genoeg eiwitten binnen te krijgen, voor spieropbouw. Minstens 100 gram per dag is waar ik zelf naar streef, het liefste richting 2x je lichaamsgewicht, maar dan dus in grammen eiwit, ipv kg ;)

Toegevoegd na 5 minuten:
Zo ben ik zelf nu ook bezig.
- 3x in de week krachttraining
- tussendoor wat cardio
- minstens 100 gram eiwit per dag (liefst richting 150 gram, ik weeg 75kg)

Ik vul wat ik eet in op een site, om te zien of ik genoeg binnenkrijg en of ik al mijn vitamines en dergelijke heb. Hiervoor gebruik ik Cronometer, maar er zijn zeer veel sites en apps hiervoor. Deapp FatSecret bevat veel Nederlandse producten en je kunt ook zelf dingen toevoegen. Verander in die app je caloriebehoefte naar wat je uit de calculator hebt gehaald.

Het is wel belangrijk om (in elk geval ongeveer) bij te houden wat je binnenkrijgt. Zodat je niet te hoog en te laag zit.
Als je te hoog zit, ga je aankomen, als je te laag zit, is het lastiger om spieren op te bouwen en vet te verbranden.

Zelf zit ik ongeveer op 50% koolhydraten, 25% eiwitten en 25% vet. Dit bevalt mij goed, kijk voor jezelf wat prettig is. Lager in koolhydraten kan soms zorgen voor te weinig energie tijdens het sporten.

En voor wat te eten, focus vooral op goede voeding, groente, kip, vis, kwark, volkoren producten (rijst/pasta) etc. Staan wel veel tips online. Koekjes kan ook best voor af en toe.
Ritsuka
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dan zou ik dagelijks voor een normale voeding kiezen,zonder extra's tussendoor of het zou een stuk fruit moeten zijn.Eet normale portie's.
fremar
10 jaar geleden
Eet overdag om de twee uur een kleine hoeveelheid gezonde voeding. Dan hou je je verbranding aan de gang, drink geen frisdranken, maar wel regelmatig een kop thee, of glas water. Af en toe iets lekkers, een stukje chocolade bijvoorbeeld mag best. Neem zoveel mogelijk de fiets, of ga te voet, in plaats van auto of scooter. Vraag op de sportschool of ze je willen helpen een goed trainingsschema te maken.
Hou er wel rekening mee, dat een strakke buik niet voor iedereen is weggelegd en dat een beetje vet op heupen en buik juist goed is voor een vrouw. Hou het leuk voor jezelf, dan is het vol te houden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eet zoveel mogelijk biologisch. Vermijd zoveel mogelijk van het volgende: suiker, witte deeg, voedingsmiddelen uit de fabriek (dus eigenlijk alles wat je in de schappen vd supermarkt vindt) vanwege het hoge gehalte aan zout & suiker & conserveringsmiddelen e.d. Dan heb je echt nog veel keus hoor.
Iedere dag een wandeling van een half uur (of iets wat net zoveel energie kost).
Succes.