Welke vorm van ijzer wordt het beste opgenomen door het menselijk lichaam?

Tot nu toe ben ik de volgende vormen tegengekomen:

- IJzer (als aminozuurchelaat)
- IJzer (als bisglycinaat)
- IJzer (als IJzerfumaraat)

1) Kent iemand een artikel of een website waar ik alle vormen van ijzer supplementen terug kan vinden met extra uitleg?

2) Kan iemand me ook vertellen welke vorm van ijzer het beste opgenomen wordt door het menselijk lichaam?

Ben echt benieuwd, groetjes

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.6K
Ritsuka
10 jaar geleden
ik weet alleen dat het beter opgenomen word in combinatie met vitamine C.

Het beste antwoord

alleen 2-waardig ijzer (Fe 2+) wordt goed opgenomen. Metallisch ijzer moet eerst oplossen in maagzuur. 3-waardig ijzer wordt slecht geresorbeerd

Toegevoegd na 52 minuten:
In een zure omgeving, zoals die van de maag, kan het 3 waardig ijzer door een reductiemiddel (als zodanig werkt bv Ascorbinezuur = vit C) omgezet in resorbeerbaar 2-waardig ijzer. Voor zover ik weet geldt dat ook voor complex gebonden ijzer!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hey, ik heb een vraagje over IJzer als aminozuurchelaat… Op de onderstaande link lees ik het volgende: "Het driewaardig ijzer Fe3+, het zogenaamde non-heem-ijzer, dat in groenten voorkomt, moet eerst omgezet worden in het tweewaardige ijzer voordat het door het lichaam kan worden opgenomen. Dit gebeurt in een zure omgeving. Daarom wordt aanbevolen om staalpillen, die bestaan uit het driewaardige ferro-fumaraat, in te nemen met bijvoorbeeld sinaasappelsap of een vitamine C tablet." http://nl.wikipedia.org/wiki/IJzer_(voeding) Vooral de volgende zin heeft betrekking op mijn volgende vraag: "Dit gebeurt in een zure omgeving." Hoe zit dat met ijzer als aminozuurchelaat? Is het bij deze vorm van ijzer ook noodzakelijk om een zure omgeving te creëren voor een betere opname of niet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In een zure omgeving, zoals die van de maag, kan het 3 waardig ijzer door een reductiemiddel (als zodanig werkt bv Ascorbinezuur = vit C) omgezet in resorbeerbaar 2-waardig ijzer. Voor zover ik weet geldt dat ook voor complex gebonden ijzer! Overigens is ferrofumaraat NIET driewaardig maar tweewaardig, Als het driewaardig zou zijn zou het ferrifumaraat genoemd worden.
Er zijn geen staalpillen met 3-waardig ijzer in Nederland in de handel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je bedoeld: "Er zijn geen staalpillen met 2-waardig ijzer in Nederland in de handel." (?)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
U begrijpt me onjuist.
Ik bedoel dus dat er GEEN staalpillen in de handel zijn met DRIE-waardig ijzer. Alle nederlandse ijzerpreparaten bevatten dus 2-waardig ijzer!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe kom je daar nu bij?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom voegen ze aan de meeste ijzersupplementen dan extra vitamine C toe?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De ijzerpreparaten met vit C zijn in Nederland niet meer in de ahndel. Tot voor kort was bv Resoferon (ferrosulfaat met vit C) hier geregistreerd. De registratieauteriteiten (CBG) achten toevoeging van vit c aan ferropreparaten terecht niet noodzakelijk., In feite is in die preparaten de vit C overbodig: in droge vorm kunnen ze niet geoxideerd worden tot Ferri. Aleen in oplossingen zou dat wel kunnen en daar is vit C wel nuttig omdat het die oxidatie remt.
In het buitenland zijn ijzerprep met vit C (en andere vitaminen, zoals B12) wel populairie
Zie het Farmacotherapeutisch kompas, http://www.fk.cvz.nl/verwerk.asp?hoofdstuk_id=38
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Over de reactie 'hoe kom je daar nu bij' Dit is basis kennis voor apothekers en geneeskundigen. Ik heb het toch voor U nog even opgezocht in het farmacotherapeutisch kompas, een standaard werk voor de kennis over geneesmiddelen. zie http://www.fk.cvz.nl/inleidendeteksten/i/inl%20anemie%20door%20ijzergebrek%20ijzerpreparaten.asp
citaat hieruit:
IJzer wordt opgenomen met het voedsel. Het komt hierin overwegend in twee verschillende vormen voor: als ijzer in haem (in vlees) en als een driewaardige ijzercomplexverbinding (in plantaardige voedingsmiddelen). Haem wordt in het lumen van de darm niet afgebroken maar door de darmmucosacellen opgenomen, met het ijzer nog binnen de porfyrinering. Voor het oplossen van het non-haem ijzer is zuur in de maag nodig. Het ijzer wordt onder andere door ascorbinezuur gereduceerd tot tweewaardig (ferro-)ijzer en in deze vorm wordt het geresorbeerd. Ferro-ijzer wordt opgenomen door de darmmucosacellen, voornamelijk in het duodenum. Op de borstelzoom van de mucosacellen van het duodenum zitten speciale receptoren voor tweewaardig ijzer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel erg bedankt voor het antwoord en de reacties, +11 van mij!

Andere antwoorden (3)

IJzer komt in voedsel voor in twee verschillende vormen, heem-ijzer en niet-heem-ijzer. Heem-ijzer vind je in vlees en vis en wordt goed door je lichaam opgenomen. Niet-heem-ijzer dat aanwezig is in fruit, groenten, graanproducten en aardappelen wordt minder goed opgenomen. Plantaardige voedingsmiddelen bevatten bovendien vaak oxalaten, fytaten en polyfenolen. Deze natuurlijke stoffen gaan in de darm een verbinding aan met ijzer waardoor het ijzer niet meer kan worden opgenomen en het lichaam als dusdanig weer verlaat. Vegetariërs dienen er dan ook extra op te letten dat ze voldoende ijzer binnenkrijgen.

Veel natuurvoedingswinkels verkopen tegenwoordig kruidensiropen die van nature rijk zijn aan ijzer. Ook gisttabletten met ijzer worden goed door het lichaam opgenomen.

Met zijn hoge ijzer- en kopergehalten is biergist een oud beproefd middeltje tegen bloedarmoede en de symptomen daarvan.Er zijn vele soorten biergist, geschikt voor de meest uiteenlopende toleranties en smaken. Je moet altijd beginnen met kleine hoeveelheden en deze vervolgens geleidelijk aan vergroten. Zo krijgt het lichaam de kans om zich aan te passen.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat van vitamine C, heem-ijzer en niet-heem-ijzer wist ik al, alleen is dat nog steeds geen antwoord op mijn vraag :( Ik zoek dus een website waar ik alle soorten (of bijna alle) ijzer supplementen terug kan vinden waar extra uitleg in staat; Ook vroeg ik mij af welke vorm van ijzer (aminozuurchelaat, bisglycinaat, IJzerfumaraat etc...) het beste opgenomen wordt...
het ene ijzer wordt niet beter door het lichaam opgenomen dan het andere

ijzer wordt beter in het lichaam opgenomen door gebruik van vitamine c (fruit en groente)

maar opname wordt geremd door looistof wat in thee zit

fitinezuur wat o.a. in zilvervliesrijst zit zorgt ervoor dat ijzer onoplosbaar wordt en verlaat niet opgenomen het lichaam
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
IJzer als aminozuurchelaat schijnt het beste te werken. Dat klinkt ook wel logisch omdat chelaten erg goed oplossen. Er is echter slechts een onderzoek gedaan bij mensen, dus het is verstandig om het vooralsnog met een korreltje zout te nemen. Op zich zien de bronnen er redelijk betrouwbaar uit, met name de tweede is gezaghebbend.