Hoe gezond/ongezond of hoe schadelijk/onschadelijk is deze zoetstof: stevia?

Er zijn bijna talloze (vooral tegenstrijdige) artikelen, meningen over kunstmatige zoetstoffen, vooral aspartaam heeft een slechte naam wereldwijd, maar ook sucralose en een aantal andere hebben een slechte naam...

Ik vroeg mij af hoe gezond/ongezond of hoe schadelijk/onschadelijk "stevia" is ten opzichte van al die andere zoetstoffen? (naar het schijnt een natuurlijke zoetstof)

Toegevoegd na 59 minuten:
Ik gebruik het volgend product om eerlijk te zijn:

http://www.nowfoods.com/Foods/better-stevia/Products/M101696.htm

Als ik naar de ingrediënten kijkt lees ik het volgende:

Certified Organic Stevia Extract (Stevia rebaudiana) (Leaf)

Wat denk je hiervan? Zou dit de goede/gezonde/ongeraffineerde vorm zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
11 jaar geleden
Is nog niet goed bekend, maar let goed op welke stevia je koopt. Sommige soorten worden chemisch bewerkt
Ritsuka
11 jaar geleden
Zoetstoffen lust ik niet, ik ben gewoon volledig afgesrapt van suiker. Enige wat ik nu nog binnenkrijg daarvan is uit fruit, en soms eens een koekje of honing op brood.
Ik proef alle smaken veel sterker :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik gebruik het volgend product om eerlijk te zijn: http://www.nowfoods.com/Foods/better-stevia/Products/M101696.htm Als ik naar de ingrediënten kijkt lees ik het volgende: Certified Organic Stevia Extract (Stevia rebaudiana) (Leaf) Wat denk je hiervan? Zou dit de goede/gezonde/ongeraffineerde vorm zijn?
Ritsuka
11 jaar geleden
Zoals ik al zei, ik gebruik het niet, dus ik weet er ook niet zo veel vanaf
Cryofiel
11 jaar geleden
Stevia (of eigenlijk: de zoete stof die door de steviaplant wordt geproduceerd) is lange tijd verboden geweest omdat er twijfels waren over de veiligheid. Het zou namelijk best wel eens kankerverwekkend kunnen zijn. Nu is het toegestaan. Men heeft besloten dat de stof, mits in lage concentraties gebruikt, niet aantoonbaar kankerverwekkend is. Wel heeft men een lage maximale dosis vastgesteld: van aspartaam mag je bijvoorbeeld tien keer zo veel gebruiken als van stevia. Frappant detail:
Zoals gezegd was stevia lange tijd verboden vanwege de twijfels over de veiligheid. Maar zodra een grote commerciële multinational (Cargill, 's werelds grootste producent van zoetstoffen) de goedkeuring aanvroeg, werd die goedkeuring ineens razendsnel gegeven...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Now foods is niet geraffineerd! Dit vond ik bij products FAQ's http://www.nowfoods.com/Products/FAQs/M016782.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ cryofiel:
Geloof je nog wat je zegt als je daarna met dat frappante detail komt?

Antwoorden (1)

Over welke stevia heb je het dan?

Probleem is, dat de meeste stevia die je in de handel kunt kopen, geraffineerde stevia is. Hoe kan een groene plant immers wit poeder opleveren?

Dus uit die gezonde stevia plant worden vele natuurlijke gezonde ingrediënten weggefilterd, om een mooi wit poeder te krijgen.

Uiteraard is dan de natuurlijke balans verdwenen, net als de gezonde eigenschappen van de natuurlijke steviaplant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk niet dat het zo in elkaar zit, het witte poeder zijn vulstoffen, omdat de zoetstof zo extreem zoet is, zou je het in b.v. je koffie, niet kunnen doseren in de pure vorm.
Slechts een mespuntje is dan al 10 x te veel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik gebruik het volgend product om eerlijk te zijn: http://www.nowfoods.com/Foods/better-stevia/Products/M101696.htm Als ik naar de ingrediënten kijkt lees ik het volgende: Certified Organic Stevia Extract (Stevia rebaudiana) (Leaf) Wat denk je hiervan? Zou dit de goede/gezonde/ongeraffineerde vorm zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ed, Er is ook ongeraffineerde stevia te koop; dat valt best te doseren. Big Pharma hoeft wat mij betreft niet voor God te gaan spelen, door te rommelen met gezonde planten en kruiden die de natuur ons biedt. @LionelMemo, Dat is geraffineerde stevia, met nog chocolade smaak (surrogaat) er aan toegevoegd.
Ik zou het niet in mijn lijf willen hebben, maar dat moet ieder natuurlijk verder voor zich weten.
Ritsuka
11 jaar geleden
+ goed onderbouwd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar kan ik dan onbewerkte/ongeraffineerde stevia druppels kopen/bestellen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of er onbewerkte steviadruppels op de markt leverbaar zijn. Onbewerkt steviapoeder kun je kopen/bestellen bij veel natuurwinkels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ritsuka, bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Stevia: ‘honderd procent puur chemisch bereid’
http://www.artsennet.nl/opinie/artsen-blogs/Frank-van-Berkum/Blogbericht-Frank-van-Berkum/116313/Zoetstoffen-een-bittere-strijd.htm?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter Maar dat klinkt erger dan het is, het groene stevia poeder heeft de voorkeur, maar ik denk dat met het extract van de vraagsteller niks mis is. Dus bij normaal gebruik niet schadelijk, maar ook niet gezond. Wel goed op blijven letten, want ik ken bijvoorbeeld een Stevia gezoete chocolade waar maar een klein beetje stevia en verder veel "onduidelijkheid" in zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik gebruik deze: https://www.stevija.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@jackd Leuk dat je eigen titel verzint maar lees het artikel eens goed. Er staat helemaal niet dat alle Stevia puur chemisch bereid zijn. En wat is chemisch bereid volgens jou? Een citaat: Een opmerkelijk resultaat was dat de gebruikers van Stevia in dit onderzoek lagere suiker- en insulinespiegels hadden dan de andere groepen. En als dat zo is, is dat wat je als persoon wilt. Stevia doet niks met je reward leptine hormoon, andere bewerkte zoetstoffen doen dat wel. Eigenlijk een niets zeggend stukje met een interessante boven gemaakte uitspraak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ivodepivo:
‘honderd procent puur chemisch bereid’ is een citaat uit de link, dat zijn niet mijn worden. (het staat in de laatste zin) Voor de duidelijkheid:
Stevia is goed,
bewerkte stevia heeft minder voordelen, maar is nog steeds veel beter dan alle andere zoetstoffen. Wel oppassen welke stoffen er worden toegevoegd. "Ik ben juist vóór het beperken van suikers en zoetstoffen" (uit het artikel)
Ik ook, het is even afkicken, maar de meeste dingen zijn veel lekkerder als het niet zo zoet is.