Dat hangt er vanaf over welke vorm van bloedarmoede het gaat.

Een laag hemoglobinegehalte ("bloedarmoede", of anemie) kan veroorzaakt worden door een laag ijzergehalte in het bloed (de meest bekende vorm van bloedarmoede) maar ook door een aanmaakstoornis van diverse typen rode bloedcellen, door beenmergziekten, andere chronische ziektes, en o.a. ook door een gebrek aan vitamine B12 of foliumzuur.

Er zijn dus heel veel oorzaken voor een te laag hb, maar áls de oorzaak ligt in de voeding, kan dit afhankelijk van het type een gebrek aan ijzerrijk voedsel zijn (o.a. rood vlees, volkorenbrood, peulvruchten, bruine bonen, linzen), gebrek aan voedsel waar b12 inzit (o.a. vlees, vis, eieren, melk en kaas) of waar foliumzuur inzit (o.a. groenten, boord, aardappelen, vlees en zuivel). Vitamine C helpt bovendien om ijzer op te nemen, terwijl bijvoorbeeld calcium dit weer remt. Dus wanneer er wel ijzerhoudend voedsel wordt gebruikt maar dit tegelijk met calciumhoudende producten, of met rode wijn of andere remmende producten wordt genomen, kan dit ook nadelig werken. En te weinig vitamine C helpt dus ook niet.

Daarnaast is het belangrijk je te realiseren dat ook een gebreksanemie - dus een anemie die niet ontstaat door een aanmaakstoornis of verdringing van de rode bloedcellen door een ziekte, maar doordat er bepaalde stoffen te weinig zijn - niet ALTIJD komt doordat iemand te weinig van bepaalde voeding binnenkrijgt. Het kan ook zijn dat het lichaam de stof niet goed kan opnemen, en dan moet het soms op een andere manier worden toegediend.

Maar "bloedarmoede" is dus een verzamelnaam voor allerlei aandoeningen, ziektes en gebrek die zorgen voor een laag hemoglobinegehalte in het bloed. Wat dat betreft is de vraag niet zo gemakkelijk te beantwoorden, want er is niet één antwoord op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies! ... maar toch niet helemaal...
Er kan sprake zijn van bloedarmoede terwijl de hoeveelheid hemoglobine in het bloed normaal is. Er zijn namelijk meerdere soorten bloedarmoede (of anemie, inderdaad), die allemaal verschillende oorzaken hebben.
In de NL Wikipedia staat dus dat klein 'foutje' opgenomen, maar verder is er een prima artikel in de Engelse versie waarin de verschillende soorten bloedarmoede en de oorzaken opgesomd worden:
http://en.wikipedia.org/wiki/Anemia

Andere antwoorden (2)

Bloedarmoede (anemie, van Grieks αναιμα, bloedloos) is een toestand waarbij er sprake is van een te laag gehalte aan hemoglobine (Hb) in het bloed. Dit kan het gevolg zijn van een verstoorde aanmaak, verhoogde afbraak of verlies van rode bloedcellen. Hemoglobine is het rode, zuurstof- en koolstofdioxidetransporterende eiwit in bloed, dat zich bevindt in de rode bloedcellen. Bloedarmoede is dus niet het hebben van "te weinig" bloed, zoals wel eens gedacht wordt.

tekort aan hemoglobine dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ondanks het citaat uit de NL Wikipedia, is het antwoord niet 100% juist: er kan sprake zijn van bloedarmoede terwijl de hoeveelheid hemoglobine in het bloed normaal is. Er zijn namelijk meerdere soorten bloedarmoede (of anemie, inderdaad), die allemaal verschillende oorzaken hebben.
Inderdaad, een tekort aan hemoglobine of rode bloedkleurstof.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hemoglobine maak je aan als je ijzerrijk voedsel eet. Dus gebreken in de voeding is, dat je te weinig ijzer binnen zou kunnen krijgen. In mijn toegevoegde bron kun je hier ook meer over lezen.