Waarom moet je van peper niezen?

En is er verschil tussen de gewone zwarte peper en gemengde peper?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (2)

In peper zit een stofje piperine dat de zenuwuiteinden in je neus irriteert. De neus wil hier vanaf en de enige manier waarop dat kan, is door te niezen. Het maakt niet uit welke kleur de peper heeft
Hier kun je meer lezen:
http://www.loc.gov/rr/scitech/mysteries/pepper.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Peperine in peperkorrels bepaalt de heetheid ervan. Peperine zit vooral in de buitenkant van de bes waardoor zwarte pepers ‘heter’ zijn dan de witte waarvan de schil zijn verwijderd. Peperine veroorzaakt de onvermijdelijke niesbui wanneer je een beetje peper in de neus krijgt. De peperine irriteert de zenuwuiteinden in de neus en hierdoor ga je niezen.
fremar