Kan je een sinaasappel schil eten?

Het zal ongetwijfeld kunnen, hoewel het mij niet te vreten lijkt.
Maar zitten daar geen voedingsstoffen in die ook gebruikt kunnen worden?
Stel je vermaalt het tot poeder. Beetje suiker, zout, wat dan ook. Is daar iets van te maken zodat het toch eetbaar is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.7K
Amadea
12 jaar geleden
Dan zou ik wel voor biologische sinaasappels gaan, want wat er allemaal op de gewone soorten gespoten is wil je denk ik niet naar binnen krijgen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En goed poetsen, want sinaasappels zijn ook gewaxt, zodat ze langer goed blijven.

Het beste antwoord

De schil van een sinaasappel is prima te eten, deze vind je namelijk in verschillende gerechten e.d. Zelf zou ik het echter afraden omdat in onze huidige fruitproductie heel veel giftige stoffen worden gebruikt om insecten en dergelijk te voorkomen. (pesticiden) Wil je het toch gebruiken (in de schil zitten namelijk ook de meeste vitamines) spoel hem dan extra goed af of nog beter, verbouw je eigen sinaasappels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of biologische sinaasappels kopen natuurlijk.
Maar goede toevoeging, over dat gif.

Andere antwoorden (6)

Jazeker wel! Om het lekkerder te maken kun je ze bijvoorbeeld confijten (1e link). Ook schijn je ze in een chocolade/sinaasappeltaart te kunnen verwerken (2e link).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey, mijn taart :O :p
Dit is zeker niet ongezond. Ik heb vel vaker recepten gelezen waarbij de een beetje schil of juist flinke stukken schil moest gebruiken(chocolade/sinasappelstaart).

Maar als je het rauw eet, dan wel even het meeste 'wit' eraf halen. Hierdoor kan je last van je darmen krijgen, omdat het moeilijk verteerbaar is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een aantal gerechten wordt sinaasappelschil geraspt en toegevoegd. Als je het zelf snel zou willen eten zou ik de sinaasappel met eventueel andere voedingsmiddelen (groente, fruit, zuivel) in de blender pureren en opdrinken.
Smakelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker.
Er zijn veel kruidenmengsel waar sinaasappelschil in verwerkt is.

Maar er zijn ook veel recepten, met sinaasappelschil.
Dit zijn zowel recepten waarbij Sinaasappelschil gebruikt wordt en waar Sinaasappelschil het hoofdingrediënt is.

http://www.mijnreceptenboek.nl/recepten/met/sinaasappelschil/

Voorbeeld is kervelboter.
125 gam zachte boter
0,5 sjalotje, heel fijn gesnipperd
1,5 eetlepel vers gehakte kervel
1 theelepel geraspte sinaasappelschil
zout
peper
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kleine beetjes v/d schil van citrusvruchten worden wel gebruikt ter garnering van gerechten, vanwege de sterke smaak (zgn. zest). De olien in de schil echter, zijn in grotere hoeveelheden (dus bijv. als je een hele schil zo eten) schadelijk want giftig. In verschillende tropische landen dienen ze bijv., zoals velw vergiften, in sterk verdunde mate als basis voor natuurmedicijnen.
Geen aanrader dus om een bord vol van te eten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja die schil is gewoon te eten. je kan er namelijk heel goed jam van maken. denk maar aan marmelade.