wat moet je doen als je te weinig caloriën binnen hebt gekregen?

ik ben bezig met afvallen. ik was nogal aangekomen omdat ik eerst altijd veel te weinig at, en daarna een beetje meer maar veel te vet. nou houd ik mijn calorieën bij, en probeer ik elke dag ongeveer 2000 binnen te krijgen en daarbij te bewegen. nou heb ik vandaag niet veel gegeten, en daardoor maar 1000 kilocalorieën binnen gekregen. is het nou slimmer om gewoon over een uurtje naar bed te gaan en niks meer te eten zoals normaal voordat ik ga slapen, of kan ik beter nog even een flinke caloriebom eten. bijvoorbeeld een bord kipnuggets of patat ofzo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mmm, lekker. Ik krijg zin.
Ritsuka
12 jaar geleden
mijn vriend heeft ook wel eens van die buien, brr

Het beste antwoord

Je moet nu niks meer eten... Maar je moet het vanaf morgen wel beter aan gaan pakken.
Het gaat niet alleen om het aantal calorieen wat je binnen krijgt, maar ook wat je eet en beweegt.
Voorbeeld: Een pizza kan zo 1000 cal. bevatten. Als je die eet zit je al behoorlijk aan je tax. Maar dat wil niet zeggen dat je daarvan afvalt, aangezien een pizza (of friet e.d) veel vet en koolhydraten bevatten. Los daarvan is het heel belangrijk om regelmatig verantwoord te eten op een dag.
Gezien je vraag, heb je nog weinig kennis. Kijk eens op de site van voedingscentrum, dan kan je, je verdiepen in voeding en verantwoord afvallen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Succes!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je nu veel gaat eten voor het slapen, is de kans groot dat je totaal niet slaapt wegens een volle maag.
Probeer gewoon morgen beter je best te doen met eten en dan wel genoeg kcal te eten.

Toegevoegd na 1 minuut:
zorg voor meerdere eetmomenten op een dag (5-6), dat is vaak makkelijker dan op 3 momenten veel eten.
Eet voedzame dingen, vezels, groente, fruit.

Toegevoegd na 3 minuten:
Normaal gezien is kcal tellen niet echt nodig, focus er nu op dat je de gezonde dingen binnenkrijgt, de juiste vitamines en mineralen.
Zodra je dit onder de knie hebt, kun je bezig met de porties vergroten tot je aan de hoeveelheid kcal komt die je nodig hebt (dit is vaak niet 2000, maar zeer afhankelijk van je activiteit op een dag).

Toegevoegd na 5 minuten:
misschien is het een idee om eens naar een dietiste te gaan, die kan je helpen om een gezond voedingsschema samen te stellen. Want zoals je nu bezig bent is niet echt gezond.
Ritsuka
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
maar een bord kipnuggets of patat is een beetje teveel van het goede, dan zou ik persoonlijk eerder een beker yoghurt of zo pakken.
Het is vooral belangrijk gezond te eten. Nu op dit moment zou ik niet gaan eten. Dit oa omdat eten wat je alter op de avond nuttigt vooral in opslag gaat.

Maar serieus: Het klinkt alsof je overdreven bewust bezich bent met je eten. Normale porties gezond voedsel eten, voldoende bewegen. Als je Kcalorien aan het telllen gaat maak je je veel te veel zorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absoluut niks eten. Houd je aan 3 maaltijden per dag. Op de avond niks meet eten. Onthoud dat je doel afvallen is. Een groot ontbijt is 100 keer beter dan de avond ervoor volgooien en s'ochtends geen trek hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg gewoon dat je elke dag gebalanceerd eet en natuurlijk ook wat. Je wil bij calorierijk voedsel heel erg op de vetgehaltes letten en op de hoeveelheden aan koolhydraten. Ik weet niet hoeveel je weet, dus ik begin maar bij het begin.
Het verschil tussen verzadigde en onverzadigde vetten.
Verzadigd vet is niet zo heel goed voor je, dit voornamelijk omdat het je cholestrolgehalte negatief beïnvloed. Ik quote " Er word aangeraden om maximaal 10 procent van het aantal kilocalorieën aan verzadigde vetten binnen te krijgen."
Onverzadigd vet is een stuk gezonder omdat het het cholestrolgehalte juist verlaagd, dit zit in noten en bijv. olijfolie.
Koolhydraten zorgen voor het glucosegehalte in je lichaam, ze zouden de helft van je algehele voedselopname moeten bevatten. Let er wel op in wat voor vorm je deze koolhydraten binnenkrijgt. Koolhydraten omvatten zetmeel en verschillende suikers (lactose, sacharose en fructose) de meeste voeding die sacharose (ofwel pure suiker) bevatten, bestaan vaak ook uit veel vetten, dus die wil je echt met mate eten. In plaats daarvan kun je beter zetmeel producten tot je nemen zoals aardappels, pasta en rijst. Pasta en rijst bevatten tevens complexe koolhydraten en worden daardoor minder makkelijk door het lichaam omgezet in vet.
Het punt is, het gaat niet alleen om de calorieën, maar voornamelijk om de vetten en de suikers. Ik kan je eerder aanraden om nog een gezonde snack, of een bordje pasta te nemen dan een bord met vette frituurhap; frituur bevat echt veel verzadigde vetten en is echt het laatste wat je wilt eten.