Kan je te weinig drinken zonder dat je dorst krijgt?

Ik drink zelf op een dag nooit meer dan 1 liter. Iedereen in mijn omgeving zegt dat ik veel te weinig drink, maar ik heb zelf nooit dorst.
Het is wel eens voorgekomen dat iemand me er 's avonds op wees dat ik nog niks had gedronken. Zelf had ik dat echt niet door.
Ik heb wel al maanden haast elke dag hoofdpijn. Kan dat er iets mee te maken hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik drink veeeeeel te veel en eten vergeet ik gewoon als ik bezig ben (ik wordt er dus wel eens op gewezen door de school bel xD)

Het beste antwoord

Je gevoel en de feiten kunnen uit de pas lopen. Sommige mensen voelen inderdaad weinig dorst, maar je lichaam heeft toch een bepaalde hoeveelheid vocht nodig. Andersom heb ik veel dorst, terwijl ik toch veel drink (nee, geen suiker).
In jouw geval is objectief aan te wijzen dat dingen niet goed lopen. Een liter is te weinig, als dat inclusief koffie / thee / fris is. En je hoofdpijn zou er ook goed mee te maken kunnen hebben. Vocht dient ook om het systeem 'door te spoelen', om afvalstoffen af te voeren.
Probeer je eens aan te wennen wat meer te drinken, bijvoorbeeld als je naar de wc bent geweest meteen een glaasje water nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als je echt gaat voelen dat je dorst krijgt, ben je al aan het uitdrogen(Heb ooit ergens gelezen hoeveel, maar dat ben ik vergeten).
Dus hetantwoord is ja.
Wen jezelf aan om iedere keer dat je naar de wc bent geweest, een glas water te drinken.
(zoveel drinken als de meeste mensen zeggen , schijnt ook weer niet nodig te zijn volgens de nieuwste berichten
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En inderdaad, 2 liter is bij een normale dag en normale inspanning ook zeker niet nodig.
Hoofdpijn kan inderdaad door een vochttekort in de hersenen komen.

Sommige mensen hebben gewoon geen dorst en drinken daarom te weinig. Het is vaak aangeleerd. Net als mensen die zo weinig eten dat ze geen honger meer voelen, maar wel voeding te kort komen.

Probeer minstens een liter extra water te drinken op een dag. Dit naast je gewone drankjes. Zorg dat je altijd een flesje water bij de hand hebt en neem er af en toe een slokje uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan. Zelf ben ik er ook zo één die dorstsignalen vaak niet opmerkt, als ik er niet bewust aan denk kan het voorkomen dat ik om vijf uur naar huis ga en op kantoor niet meer heb gedronken dan mijn ochtendbakje koffie.

Daar merk ik niets van. Tót ik echt uitdrogingsverschijnselen krijg. Waarbij als stip op nummer 1 staat: hoofdpijn! Als ik er niet op let genoeg te drinken, is dat mijn eerste signaal dat ik vocht tekort kom. Ik probeer het niet zover te laten komen, maar op een drukke dag vergeet ik het nog steeds wel eens. In zo'n geval loop ik wel eens naar de supermarkt om de hoek voor een flesje Aquarius of vergelijkbare sportdrank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uitdroging is zelfs een hoofdoorzaak van hoofdpijn. 1 liter per dag is te weinig. Vaak wordt er wel op gewezen dat je via groente, fruit, toetjes etc. ook vocht binnenkrijgt. Echter, zowel voor het in stand houden van de circulatie als voor de verwerking van voedingsmiddelen is water nodig. Daarom zou je er goed aan doen jezelf op te leggen een flinke hoeveelheid water te drinken.

Op het moment dat je hoofdpijn hebt is de kans groot dat het drinken van 2, 3 à 4 glazen koud water helpt. Je koelt daarmee de oververhitte hersenen af en het bevordert de circulatie, waardoor voedings- en afvalstoffen beter getransporteerd worden.

Toegevoegd na 2 uur:
Met alles bij elkaar 2 à 2,5 liter vocht per dag waar puur water ongeveer de helft van uitmaakt lijkt me zowel een haalbare als een veilige richtlijn. Natuurlijk moet je bij extreem warm weer en bij flinke lichamelijke inspanning uitgezweet vocht vervangen maar te veel is niet goed omdat je daarmee de zoutenhuishouding in je lichaam uit evenwicht brengt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb precies hetzelfde. Ik drink soms ook (per ongeluk) helemaal niks. Gewoon omdat ik er stomweg niet aan denk.
Hoofdpijn heeft er zeker mee te maken. Zeer veel zelfs. Dat je te weinig vocht binnenkrijgt is vaak de hoofdoorzaak van hoofdpijn. Ik heb ook heel erg veel hoofdpijn, en nu ik het na ga, heb ik meer hoofdpijn als ik een paar dagen weinig heb gedronken...
Ik denk trouwens dat je wel zeker dorst hebt. Op een gegeven moment (als je begint uit te drogen krijg je dorst) krijg je zeker dorst. Je bent alleen zo gewend om niet aan de impuls te reageren dat je niet opstaat om wat water te gaan drinken. Dit doe je zo lang, dat je er niet meer op reageert. Want als je gewoon niet meer op een prikkel reageert, een lange tijd, dan wordt die later automatisch naar de achtergrond gewerkt.
Het is echt slecht voor je om te weinig te drinken (kan ik goed zeggen...). Probeer weer op die impuls te reageren.
Let erop. Zet bijvoorbeeld een fles of glas water goed in het zicht en binnen handbereik als je aan het werk bent. Je zult zien dat de fles binnen de kortste keren leeg is, en je jezelf heel wat lekkerder voelt.
Ik vind het zelf moeilijk om het vol te houden, maar ik merk echt dat ik me beter voel als ik véél heb gedronken.
Succes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te zien of je wel genoeg vocht tot je neemt kan ik je de drinkmeter aanbevelen.
gezonddrinken.nl