als spinazie gekookt is, kan je dat dan nog eten als het koud is?

Toegevoegd na 1 minuut:
bijvoorbeeld de volgende dag.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
13.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je mag het ook opwarmen en eten de volgende dag.

Antwoorden (2)

Ja hoor, dat kan prima. Het wordt alleen afgeraden om de spinazie opnieuw te verhitten, omdat er dan nitriet zou kunnen ontstaan en dat is niet zo goed voor je gezondheid.
Amadea
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
http://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/mag-ik-spinazie-opnieuw-opwarmen.aspx Dat is helaas een jarenoud fabeltje. Je mag het gewoon opwarmen. Na onderzoek is gebleken dat nitriet rijke groente gewoon zonder risico gegeten kan worden.
Je kunt spinazie die gekookt is, gewoon eten als het koud is en je kunt het zelfs opwarmen, iets wat vroeger altijd ten strengste werd afgeraden. Spinazie bevat namelijk veel nitraat en dat kan door bewaren, bereiden en verteren omgezet worden in nitriet. Meermaals opwarmen maar ook het bewaren bij kamertemperatuur betekent meer nitriet en deze stof kan schadelijk worden voor het lichaam.

Een nitraatrijke groente kan voor het lichaam veel voordelen bieden en spinazie staat bekend als één van de nitraatrijkste groenten, echter kunnen sommige nitraten door bacteriën worden omgezet tot nitriet in het lichaam... dat kan dan weer nitrosamine aanmaken en voor negatieve effecten zorgen.

Het advies om spinazie niet opnieuw op te warmen, stamt uit de tijd dat er nog geen koelkasten waren in de meeste huishoudens en de bereide spinazie soms dagenlang op het aanrecht stond of in een andere te warme omgeving, waardoor de bacteriën ruimschoots de kans kregen om te groeien en nitriet te doen vormen, voordat het weer verwarmd werd.

Veel groenten bevatten nitraat en sommigen meer dan de anderen...het ligt aan de grond waarin ze groeien en vooral wortelrijke groenten bevatten meer nitraat. Rucola is wel een groente met het meeste nitraat, maar ook andijvie, bietjes, wortelen, icebergsla, peterselie en groene bonen zijn nitraatrijk en het is dan ook altijd goed om zeker deze groenten altijd goed te wassen en als er sap van wordt gemaakt is het ook het best om het zo snel mogelijk te drinken om er ook het meeste profijt van te hebben.

Je kunt nitraatrijke groenten dus best opwarmen, maar zorg er wel voor dat je restjes spinazie zo snel mogelijk afkoelt én altijd in de koelkast bewaart tussen 4 en 7 graden Celsius. Bewaar restjes nitraatrijke groenten ook nooit langer dan twee dagen in de koelkast...invriezen kan natuurlijk wel.
amc