De geur ontstaat bij de opname in het lichaam van zwavelachtige stoffen genaamd mercaptanen, die veelvuldig in de asperge voorkomen.
Dezelfde stof kun je ook vinden in rotte eieren, uien, knoflook, en niet geheel verrassend, bij stinkdieren.

Het is nog niet helemaal duidelijk waardoor de onprettige geur ontstaat, maar diverse onderzoeken wijzen er op dat zowel de produktie als het kunnen ruiken ervan genetisch bepaald is.

Het zal nog wel even duren voordat men volledig begrijpt hoe de vork precies in de steel zit.

Toegevoegd na 3 minuten:
Onderzoek wijst uit dat niet iedereen na het eten van asperges de beruchte ‘asperge-urine’ produceert en niet iedereen deze geur waarneemt. Twee derde van alle mensen die deze groente eten produceren 'asperge-urine'.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Enige uren na het nuttigen van verse asperges heeft de urine bij ongeveer 45% van de mensen een merkwaardige geur. Dat komt doordat de zwavelhoudende stoffen in de asperge in het lichaam na consumptie snel worden omgezet in vluchtige zwavelhoudende verbindingen. Sommige biochemici menen dat die omzetting bij iedere asperge-eter plaatsvindt, maar dat niet iedereen de zwavellucht evengoed kan ruiken. Anderen denken dat het vermogen om asperge-urine te produceren bij een deel van de mensen ontbreekt. In elk geval zou het gaan om autosomaal dominante overerving. Een onderzoek onder ongeveer 7000 mensen van westerse afkomst leverde op dat het verschil zit in het reukvermogen en dat dat verschil bepaald wordt door genen op chromosoom 1: Ongeveer 2 op de 5 proefpersonen kon de karakteristieke geur in hun urine ruiken na het eten van asperges, maar de andere 3 op de 5 niet.

De stoffen waar het om gaat zijn methaanethiol, dimethylsulfide, dimethyldisulfide, bis (methylthio) methaan, dimethylsulfoxide en dimethylsulfon. Dit is door gaschromatografie aangetoond. De concentraties in de lucht boven asperge-urine van deze stoffen is meer dan 1000 maal verhoogd. Deze stoffen zitten echter niet in gekookte asperges, omdat ze snel vervliegen. Waarschijnlijk is asparagusinezuur de voorloper van deze stoffen in het menselijk lichaam. Deze stof heeft effect tegen nematoden in jonge aspergescheuten.

Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Asperge