Wat betekent de interne vekleuring (discolouring) van noten?

Wat betekent die verkleuring? Is dat de noot dan ranzig/bedorven is? Want hij hoeft daardoor niet slecht te smaken (naar verf smaken/ruiken bijvoorbeeld). Of is het dan manier hoe je hem kapotmaakt (bijt)? Dat het bijten voor druk zorgt dat de olie zich anders gaat verdelen?

En als de buitenkant witte vlekjes vertoont, wat betekent dat? Of is dat meer in de zin van schuurplekjes? Ik zie wel meer van dit soort plaatjes op Internet.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De interne verkleuring of juist de verkleuring aan de buitenrand.
Volgens mij is het witten de normalen kleur en de glazige grijze rand de olie die oxideert.
Bij paranoten is dat ook goed te zien. Heb je wel eens noten die je zelf kan kraken?
Die hebben dat meestal niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
klopt. op deze sites kan je e.e.a. vinden: http://eatingwelldiary.com/2014/06/18/homemade-nutella-with-activated-hazelnuts/
https://www.fda.gov/food/foodscienceresearch/laboratorymethods/ucm084406.htm
https://guidedoctor.com/2014/02/10/dietary-fat-good-nuts-bad-nuts-decalogue-1/ je kan je neus ook trainen om oxidatie beter te herkennen (veel mensen hebben die gevoeligheid niet):
peterborten.com/all/oxidation-educate-your-nose/

Antwoorden (1)

Witte plekjes kunnen op schimmel wijzen. Voor zover ik weet is schimmel altijd te ruiken. Soms is het nodig de neus eerst vrij te maken van andere geuren. Op de verkleuring heb ik geen antwoord.