Hoeveel calorieen zit er in volkorenbrood van de bakker? En hoeveel calorieën zitten erin als ik de korst eraf haal?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (1)

Volkorenbrood bevat gemiddeld 246 kcal per 100g: https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=652
Een standaard plak brood is ongeveer 30 gram, en is 74 kcal.

Hoeveel kcal het precies is en hoeveel het is als je de korst wegsnijd is afhankelijk van hoe dik het brood is en hoe ruim jij wegsnijd. Als je het echt zeker wilt weten, leg je de plak brood zonder korst op de weegschaal om te kijken op hoeveel gram je zit. En dan kun je bovenstaande link gebruiken (of rekenen) hoeveel kcal je dan hebt.

Toegevoegd na 50 seconden:
Maar pas wel op met alles willen wegen en meten. Zorg ervoor dat je niet doorslaat en op elk moment elk hapje wilt wegen. Genieten van het leven en je eten is ook belangrijk.

Toegevoegd na 3 minuten:
En het blijven altijd gemiddeldes, je bakker kan een net iets ander recept gebruiken, waardoor de voedingswaarde anders word.
Ritsuka
7 jaar geleden
paulus811
7 jaar geleden
Goed antwoord +. Het lijkt mij overigens onzin om de korst van het brood weg te snijden. Pure verspilling en de korst is hetzelfde deeg als de rest van het brood en dus hetzelfe aantal Kcal.
Ritsuka
7 jaar geleden
korst wegsnijden is inderdaad zonde, vind ik ook.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Inderdaad hetzelfde deeg. Vind de opmerking "de korstjes zijn juist het gezondst" dan ook echt waanzin. Neemt niet weg dat ik de korst ook niet lekker vind. Ik hou sowieso al niet van brood. En de korst is gewoon extra uitgedroogd. Bleh!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je het vanwege je lijn vraagt, kun je ook koolhydraat-arm brood nemen (moet op de verpakking vermeld staan). Smaakt hetzelfde als gewoon brood, alleen zitten er geen koolhydraten in.
Ritsuka
7 jaar geleden
ik heb even de voedingswaardes naast elkaar gelegd. ( http://www.mycaloriecoach.com/nl/voedingswaarde/brood-koolhydraatarm/ )
Als je van beide een plak van 35 gram hebt, zijn de voedingswaardes als volgt: volkorenbrood:
energie: 86 Kcal
eiwit: 2,9 g
koolhydraten: 15,2 g
vet: 0,9 g
vezels: 2,4 g
natrium: 133 mg koolhydraatarm brood:
energie: 84 Kcal
eiwit: 6 g
koolhydraten: 7 g
vet: 3 g
vezels: 1 g
natrium: 155 mg als je het zo bekijkt liggen ze heel dicht bij elkaar. Kcal zijn bijna hetzelfde, volkorenbrood heeft iets meer koolhydraten, iets minder eiwitten en vet, maar meer vezels, en ook minder zout. Voor 'de lijn' gaat het niet zo veel verschil uitmaken. Er zitten in KH-arm brood dus WEL koolhydraten, en koolhydraten zijn niet per se slecht voor je.