Altijd hartige trek: verslaving of noodzaak?

Ik ben een 25 jarige kerel, 195cm en 75kg. Geen gram te veel aan mijn lichaam dus. Ik heb ALTIJD zin in hartig (zout eten, bijvoorbeeld kaas) en vet eten. Is dit een verslaving of heeft mijn lichaam het (gezien mijn postuur) nodig?

Toegevoegd na 14 uur:
Nog een kleine toelichting. Sommige dagen heb ik fysiek werk, soms niet. Ook als ik een week niets fysieks doe (bijvoorbeeld geen sport en alleen bureauwerk) heb ik ook heel de dag door hartige trek.

Ik eet bewust en wil alleen maar GOED eten in mijn lichaam stoppen. Dus zuiver eten, minder vlees, geen suikers en ook zo min mogelijk slecht zout. Daarom zit het mij niet lekker dat ik zoveel zin heb ik zout eten. Ik weet niet of mijn lichaam het echt (!) nodig heeft. Als je verslaafd bent aan sigaretten/alcohol/drugs LIJKT het alsof je lichaam het nodig heeft, maar eigenlijk is het slecht voor je lichaam. Ik vraag me dus af of ik aan hartig eten (lees: zout) verslaafd ben, of dat ik het echt nodig heb...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (3)

Je hebt een BMI van 19. Dat ligt tegen ondergewicht aan.
Het zou dus best eens kunnen dat je lichaam vraagt om meer vet en eiwitten.

Het zou ook kunnen zijn dat je een snelle stofwisseling hebt, waardoor je voedsel sneller verbrand.

Waar het ook mee te maken kan hebben is het werk dat je doet: Als je gedurende de dag lichamelijk zwaar werk doet, of heel veel sport, vraagt je lichaam ook om meer voedsel. Je motor moet immers blijven branden en dat lukt niet zonder voeding.

In alle gevallen geldt: Luister naar je lichaam, en geef het wat et nodig heeft. Ik zou zeker toegeven aan je hartige trek. Probeer dan gezond te snacken (zoals bv noten of een stuk kaas), of bijv. een maaltijd extra te nuttigen gedurende de dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitstekend antwoord. Je bent, om het mooi te zeggen, een lichtgewicht. doe wat skusme schrijft. Snoep alleen niet teveel suikerhoudende snacks. Die "verslaving" gaat wel over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een zwaar persoon kan gezondere bloedvaten hebben dan een licht persoon. Waar het om gaat is dat je op een gezonde manier tegemoet komt aan de vraag van je lijf.
Je verwart verslaving met de vraag van je lichaam:
Verslaving aan alcohol, drugs of sigaretten zit voornamelijk tussen je oren. In jouw geval vraagt je lijf heel duidelijk om voedsel. Dat is het verschil.
En nogmaals: Snack gezond! Een handvol noten is een stuk beter voor je lijf en bloedvaten dan een zak chips, om maar wat te noemen.
Hoi Gast 6441
Naar mij mening klopt het advies van Skusme, en ja, je bent een tikje aan de magere kant :-)
Maar dat hoeft helemaal niet verkeerd te zijn: de BMI, net zoals alle staandaards die de geneeskunde gebruikt zijn precies dat: standaards, dus gemiddelden. Er zijn mensen die gezond zijn en buiten dat gemiddelde vallen, en dat is helemaal niet erg. Je zou een keer naar een diëtist kunnen gaan om dit precies te laten uitrekenen, want een "gezond gewicht" hangt van meerdere factoren af dan alleen je lengte en je gewicht.
Ik denk dat het kan kloppen dat je lichaam 'vraagt' om meer vet en energie, maar je kan ook manieren vinden om gehoor te geven aan die behoefte zonder te veel zout in te nemen. Je kan bijvoorbeeld ongezouten noten eten (hartstikke gezond trouwens!), kaas met minder zout, of je eten bereiden met extra kruiden en specerijen, waardoor je minder zout nodig heeft, en toch lekker smaakt.
Het 'slechte' aan teveel zout is overigens het natrium. Je kan ook speciale zout kopen met een laag natrium gehalte (bij iedere supermarkt te koop)
Je hebt ook fruit die bijna net zo energierijk is als een biefstuk, zoals bananen. Industriële snacks in overmaat zou ik je afraden, want die krijgen hun hartige smaak door extra zout aan toe te voegen, hoewel je enkele kan vinden die minder zout bevatten, kwestie van etiketten lezen ;-)
Overigens, als je vanwege je werk heel veel zweet (of gewoon omdat je stofwisseling zo in elkaar zit), dan heb je ook meer zout nodig, en je lichaam zal erom 'vragen', dus de vraag is dan ook wat is "te veel zout eten". Natrium heb je ook nodig... maar dan niet te veel.
En dan ook nog een correctie: door te veel zout gaan je aderen niet dichtslibben, dat krijg je voornamelijk van de verkeerde soorten vet. Te veel zout veroorzaakt een hoge bloeddruk en geeft extra belasting aan je nieren, waardoor je de kans op een hart- of nierfaal vergroot. Ook niet fijn dus, maar als je zelf een lage bloeddruk heb, dan is het ook niet zo erg om meer zout dan gemiddeld in te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@gast44lacht

Altijd hartige trek: verslaving of noodzaak ?

Inderdaad, waarschijnlijk ben je te licht, te hoge verbranding of te weinig brandstof, het kan allebei.

Waarom niet tussendoor twee of vier extra boterhammen met bijvoorbeeld 'gezonde' minder zoute kaas (Milner) ?

Of een 'broodje gezond' (zelf thuis met slabladen en kaas belegde boterhammen) extra.

Dat kan je een paar weken uitproberen en je ziet het op de weegschaal of merkt het aan je kleren of je een paar kilo aangekomen bent.

Je eet bewust en wilt dus alleen goed eten !

Je kunt 'hartig' of 'zout' ombuigen naar een minder zout met kruiden gemaakt gerecht.

Als je zelf kookt, dan kun je door gebruik te maken van kruiden en knoflook, je behoefte aan zout leren te beperken (eigen ervaring: ik heb het zelf gedaan).
Dat wil niet zeggen: nooit meer hartig, maar minder en anders !

De schijf van vijf van het Voedingscentrum kan je ook helpen om te checken of je goed/genoeg eet.

Advies

Misschien een paar weken iets meer eten.

Met kruiden en/of knoflook (niet te veel, het gaat om de smaak) minder zout koken/eten.

Zie 2 bronnen.

Succes !

www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/kruiden.aspx

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik vergat nog iets :

Als je aangekomen bent, kan het best zo zijn dat je je anders / minder prettig voelt : niet jezelf !

Andersom heb ik dat met een vriend gehad die van het goede leven genoot en altijd blij en vrolijk was en veel te zwaar !
Hij ging drastisch op dieet (geen bier meer was de beste actie...) en viel af als een tierelier.
Complimenten van iedereen en -/- 25 kilo was om trots op te zijn...
Maar : hij voelde zich sh.../niet goed, hij is uiteindelijk weer ruim 10 kilo aangekomen en toen was hij zichzelf weer !
Dus bedenk dat niet alles staat of valt met een bepaald aantal kilo's...

Toegevoegd na 15 minuten:
Nog iets : als kind in de tropen likte ik het zout van een zoutvaatje van mijn hand... Met moeder naar de dokter, die zei : geen probleem dat heeft ze nodig !

Laatste : Sorry voor dit veel te lange antwoord, bedankt voor je uithoudingsvermogen en als je dit leest, dit is echt het laatste !