Waarom is vegetarisch niet vrij van dierlijke bestanddelen?

Ik dacht altijd dat vegetarisch alleen groenten was, nu blijkt dat er ook ei, melk en andere dierlijke bestanddelen erin kunnen zitten. Waarom is daar een misverstand over dat het diervrij zou zijn?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K
Ritsuka
8 jaar geleden
zonder ei, melk etc is veganistisch.
Erna55
8 jaar geleden
Per definitie eet een vegetariër geen producten van gedode dieren, dus geen vlees, geen vis, en ook geen producten zoals gelatine (van huid of beenderen) en kaas (met kalfsstremsel). Veel vegetariërs letten echter minder op vegetarische instinkers zoals gelatine en kaas. Mensen die geen vlees, maar wel vis eten, worden soms pescotariër of semi-vegetariërs genoemd. Mensen die gevogelte eten noemen zich ook soms vegetariër, maar de correcte term hiervooor is pollotariër.
Mensen die geen vlees, vis en dierlijke producten (zoals zuivel, eieren en honing) eten en ook geen dierlijke producten, zoals leer en wol, gebruiken zijn "veganisten".
Met "vegetariër" bedoelt men dus doorgaans "lacto-ovo-vegetariër", wat wil zeggen dat die persoon geen vlees of vis eet, maar wel zuivel en eieren. Een minderheid is lacto-vegetariër (wel melk, geen eieren) of ovo-vegetariër (geen melk, wel eieren). - See more at: http://www.vegetariers.nl/bewust/veelgestelde-vragen/wat-is-het-verschil-tussen-een-vegetarier-en-een-veganist#sthash.negWWqTm.dpuf
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wanneer je helemaal geen dierlijke producten eet ben je veganistisch.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn ook vegetariërs die zuivel en ei ook onacceptabel vinden. Daar worden immers dieren voor gedood. Zoals de mannelijke kuikentjes die levend in de shredder worden gegooid en de stierkalfjes die in kalfsvlees veranderen. De melkkoe zelf gaat er ook aan na gemiddeld 5 jaar, terwijl ze 20 a 25 jaar oud had kunnen worden.

Antwoorden (1)

Vegetarisch wil zeggen dat voor je voedsel geen dieren gedood worden. Veel mensen stellen dit gelijk aan geen vlees. Eieren en melk kunnen dus goed in een vegetarisch dieet. Kaas niet want het stremsel waarmee kaas gemaakt wordt wordt bereid uit kalvermagen. Er bestaat overigens ook vegetarische kaas, dat met stremsel van plantaardige oorsprong wordt bereid. Een dieet dat helemaal vrij is van dierlijke bestanddelen noem je veganistisch.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
corzijlstra
8 jaar geleden
Dit geeft mij aanleiding tot het stellen van een nieuwe vraag over b.v. cheeseburgers.
Erna55
8 jaar geleden
http://www.vegetariers.nl/bewust/veelgestelde-vragen/wat-is-het-verschil-tussen-een-vegetarier-en-een-veganist