Zit er echt varken in 'hamsmaak' e.d.?

Je kent het wel, hamka's, baconships etc. Als ik in de ingrediëntenlijst kijk, staat er meestal zoiets als 'hamsmaak', 'BBQ-baconsmaak' of zelfs 'Thai-chicken-lemongrass-smaak'. Als vegetariër vraag ik me af: komen er echt varkens en kippen aan te pas om deze smaakstoffen te maken, of zijn ze synthetisch gemaakt, zoals bijvoorbeeld bij de synthetische 'appelsmaak' van snoep waar volgens mij nog niet eens een echte appel overheen is gevlogen?

Bedankt voor de antwoorden! Mijn snackrepertoir is weer uitgebreid, en ik hoop dat andere vegetariërs er ook wat aan hebben.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
102.7K
Amadea
5 jaar geleden
Waarom zou je als vegetariër wel iets willen eten dat de smaak van vlees heeft? Ga dan gewoon vlees eten in plaats van synthetische rommel...

Het beste antwoord

De keuringsdienst van waarde heeft hier ooit een aflevering over gemaakt. Zeer interessant.

De serie begint met dé snack waar ieder kind dol op is, chips. Keurmeester Omar heeft een simpele vraag. Zit er varken in chips met hamsmaak? Hij gaat op bezoek in de chipsfabriek, en wat blijkt? De smaak van ham of bacon is makkelijk na te maken met chemische stofjes. En dat ham-aroma is veel goedkoper dan écht varkensvlees in poedervorm. En dus zit er geen echte ham in chips met hamsmaak, goed nieuws voor moslims en joden.

Daarentegen zit er wel echte kippoeder in chips met kipsmaak. Maar dat kippoeder wordt dan ook gemaakt van het allerlaatste vlees dat nog op de botten zit van een uitgebeend hoen.

Als dit goedkope restvlees arriveert in de fabriek van Nestlé, lijkt het in de verste verte niet op kip. Het is gewoon zachtroze smurrie in een grote plastic zak. "Een kliederbende", zegt Sahar, die een rondleiding krijgt door de fabriek. Zij weet genoeg: "De afdankertjes worden in de chips gestopt."
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
leuk knip en plak werk....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goed om te weten dat er in de chips met kipsmaak wél echte kip kan zitten, dan koop ik die dus niet!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dit afdankertjes vlees is niet per definitie slecht vlees overigens.

Andere antwoorden (8)

Als er niet specifiek iets staat zoals 5% varkensvlees zit het er waarschijnlijk niet in en is het inderdaad syntetisch
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoogstwaarschijnlijk alleen smaakstoffen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je het niet zeker weet en geen enkele bron op geeft, geef dan gewoon geen antwoord...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En trouwens, de vraag gaat juist over hoe die smaakstoffen gemaakt worden, dus het antwoord dat je geeft is helemaal onzinnig.
Nee het zijn volgens mij gewoon allemaal synthetische smaakstoffen die in dat soort chips zitten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee. De keuringsdienst van waarden heeft het laatst uitgezocht, en er zit vaak geen enkele ham of bacon in chips.
Die dingen zijn dus vaak zelfs vegetarisch!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze smaakstoffen zijn allemaal kunstmatig en grote bedriegerij. Verder zijn de gevolgen van al deze kunstamatige samenstellingen op ons mensen niet eens bekend. Gisteren las ik nog dat de EU de 'rooksmaak' die aan diverse sausjes zit, wil verbieden. Dit vanwege de onbekende effecten op de gezondheid.

Laboratoria besteden veel tijd aan het optimaliseren van geur- en smaakstoffen om zo goedkoop mogelijk een zo authentieke smaak te krijgen. Een fabrikant als Unilever ontleent hier voor een aardig deel zijn bestaansrecht aan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik at laatst met de kids in de McDo, at daar zo'n mannenburger, een Big Fat Tasty, met rooksmaak. Weet je waar die rooksmaak in zit? In de saus. Gadverdamme!

Hamkaas is prima te eten voor vegetariers. En schuimbanaantjes smaken prima naar banaan, geheel chemish ge-imiteerd. Nix mis mee doorgaans.

Alleen ham-plakjes smaakt naar echte ham. Er zijn vast mensen die echte ham niet (meer) lekker vinden, omdat ze aan de smaak niet zo gewend zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat versta je onder echte ham? De supermarkt ham? Dat is geen echte ham. Kijk maar op het etiket. Vaak bestaat deze "ham" maar uit 60% varkensvlees. Massa productie is het, snel snel klaar voor in de winkel. Echte ham koop je bij een ambachtelijke slager. Het nadeel is dat de consument daar een paar centjes meer voor moet betalen en dat weigeren "we".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zelf vind ik echte ham heerlijk, en dan bedoel ik niet die rare vierkante geperste supermarkt maar bijvoorbeeld een echt goede serrano. Maar ja, ik heb er nu eenmaal voor gekozen (een tijd terug alweer) om geen dieren meer te eten. Baconchips en hamka's zijn een incidenteel 'lekker fout' genot van me, net zoiets als soms trek hebben in fastfood. Sinds ik vegetariër ben, heb ik dat soort zoutjes niet meer gekocht omdat mij uit de ingrediënten niet direct duidelijk werd of er nu wel of geen beest inzit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In Hamkaas zit geen ham, toen ik nog vegetariër was at ik een kilo in de week ;-)
Je moet inderdaad flink in de e-nummers gaan zitten spitten, vooral als je absoluut vegetarier wil zijn. In de rode m&m's zit geplette schildluis, iets wat sommige vegetariers niet willen eten. En een hoop vlees-eters ook niet, kan ik je vertellen, als ze weten waar die rode kleurstof vandaan komt ;-)
In bepaalde chips is dat kleurstof additief K4/8423-09 met smaakstof B78-98EV809.Uiteraard in een bepaalde verhouding.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Fijn, ik at al een jaar geen Hamka's meer uit voorzorg. Ga ik straks toch even mooi een zak in huis halen.