is het kopen van soya producten goed/beter voor het milieu?

ik bedoel bijvoorbeeld die Alpro dingen in de winkel. of kappen ze daar bomen voor om plantages aan te leggen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Ja dit komt zeker het milieu ten goede.
Voor het verbouwen van soja wordt inderdaad gekapt, maar het probleem is dat soja vooral verbouwd word als voeding voor dieren.
De productie van dierlijke producten, zoals vlees en zuivel, zijn een grotere belasting voor het milieu dan plantaardige producten.

In vergelijking van plantaardig producten (soja) tot dierlijke producten (vlees en zuivel):
Kost het produceren van soja 10 keer minder land
Kost het produceren van soja 100 keer minder water
Krijgt de voeding een gezondere vetzuursamenstelling, soja bevat van nature geen cholesterol
Zorgt soja voor een lagere CO2 uitstoot.

En omdat je specifiek alpro soya noemt geef ik wat informatie over dit bedrijf en het milieubeleid:

In 2020 wil Alpro soya een compleet CO2 neutraal bedrijf zijn. Daarvoor nemen ze verschillende maatregelen:
- vermindering van de CO2 uitstoot (zuiniger met energie, minder gebruik van vrachtwagens)
- vermindering van het gebruik van fossiele energie (produceren onze eigen groene energie, schakelen over naar groene stroom)
- Compensatie van de overgebleven CO2-uitstoot
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja er wordt veel voor gekapt, en daarnaast moet het ook nog een keer hier komen, dus een stukje scharrelvlees van de betere slager is bter voor het milieu, maar niet voor je knip en dat is het probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt mij wel, alleen bij bepaalde inkoophuizen zijn ze door bepaalde afspraken bereid een iets hogere prijs te betalen zodat de boeren wat meer krijgen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet waar hoor . Alpro wordt natuurvriendelijk verbouwde soja gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja Ja, ga maar eens googlen. Het is vraag en aanbod
jc54
14 jaar geleden
@Jeroen62. Volgens een artikel in Quest, produceert een koe op jaarbasis 26.000 kg mest, een varken 1200 kg. en een vleeskuiken 11 kg. We hebben in Nederland ongeveer 45 miljoen mestkuikens en zo'n 1,4 miljoen melkkoeien.
Dus, al die stront komt op één of andere manier in het milieu terecht, en dan is de vraag gerechtvaardigd of de produktie van dat lekkere stuje vlees wel zo milieuvriendelijk is.
Bron: Quest februari 2010.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jc54 Op minister Cramer reacties ga ik niet meer in vanaf nu, ze valt elke dag door de mand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat denk je dat die koeien eten? Het overgrote deel van alle soja gaat op aan veevoer, voor een stukje vlees is veel en veel meer soja gebruikt dan voor een stukje tofu of wat sojamelk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Fynnya, ven lezen scharrelvlees. Trap er trouwens weer in geen Cramer reacties
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cramerreacties? Het is gewoon waar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Jeroen, wat bedoel je precies met je reactie? Ik begrijp niet goed wat je zinnen betekenen. Sorry :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Minister Cramer roept wel eens iets over duurzaam produceren. En heeft zelfs wel eens iets geroepen over soja. Ik ken dan weer geen uitspraken van Cramer over de simpele rekensom van de hoeveelheid kilo veevoer uit bijvoorbeeld soja nodig is om een kilo vlees te produceren. Het lijkt er voor mij op alsof Jeroen zijn zegje heeft gedaan, en vervolgens met zijn vingers in zijn oren keihard LALALALALALA roept om een eventueel weerwoord maar niet te horen. Behalve dat hij niet LALALALA roept maar CRAMERCRAMERCRAMER.
Ja, er wordt bos gekapt voor het verbouwen van soja. Dat wordt soms gebruikt als argument tegen vegetarisme.

Wat er dan vaak niet bij gezegd wordt, is dat verreweg het meeste gekapt wordt om soja te verbouwen voor veevoer, niet voor sojaburgers en sojablokjes.

Specifiek in het geval van Alpro Soya ken ik geen redenen om aan te nemen dat ze liegen over de duurzaamheid van hun product.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt eraan waarmee je het wilt vergelijken. Wat eet je als je die producten niet eet?

Vergeleken met vlees: jazeker. Voor soja worden bossen gekapt (hoewel er mogelijk ook producenten zijn die het alleen verbouwen op landbouwgrond en er niet voor laten kappen), dat klopt. Maar voor vlees ook: het vee krijgt soja als voedsel. Voor 1 kilo vlees is vele kilo's soja gebruikt. Een enorme verspilling van voedsel en landbouwgrond dus.
Het overgrote deel van de soja wereldwijd wordt gebruikt voor veevoer. Dus als je vlees eet draag je in veel grotere mate bij aan de boskap voor soja dan als je sojaburgers, tofu ed eet.

Alpro claimt zelf dat zij alleen verbouwen op grond die niet aan regenwoud onttrokken is, of dat klopt, heb ik geen idee van.
Maar in ieder geval is het per definitie milieuvriendelijker dan vlees en zuivel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee het is niet beter voor het milieu. Er worden bomen voor de soja plantages gekapt en het moet hierheen vervoerd worden. Een gewoon stuk vlees van de slager is nog het beste.
Nog beter is het om gewoon boer te zijn en zo nu en dan een eigen koe te slachten. Dan hoef je het alleen maar op te halen bij de slager en in de vriezer te stoppen.

(voor alle mensen die nu op boeren gaan foeteren: NO farmers NO food.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is beter om zo puur mogelijke producten te gebruiken, en de meeste soja-producten zijn behoorlijk bewerkt. Je kan zelf je sojabonen/planten kweken, zodat je zelf je sojamelk, tofu en tempeh kan maken. http://www.freewebs.com/belevenissen-van-een-tuinkabouter/groentensojaboon.htm
Het is ook nog eens zo dat het meeste slachtvee als krachtvoer soja krijgen..