Wat is een goed recept voor vegetarische erwtensoep (snert)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Amadea
12 jaar geleden
Een heel recept weet ik niet, maar wel een leuke suggestie: roergebakken plakjes winterwortel geven hetzelfde effect als rookworst!

Het beste antwoord

Ingrediënten voor 4 personen

2 liter water, halve knolselderij geschild, 1 stengel prei in grote stukken, 1 stengel prei in fijne ringetjes gesneden, 1 winterwortel in stukken, 1 winterwortel in fijne reepjes gesneden, 2 aardappelen in stukjes, 1 grote ui, 1 pak hele erwten, 4 laurierblaadjes, 10 peperkorrels, bosje peterselie en selderie, 1 pakje smaakversterker voor groentesoep of 2 groentebouillonblokken.

Hulpmiddelen

Grote pan

Voorbereiding

Groenten wassen en snijden.

Bereidingswijze

Water, erwten, stukken prei, knolselderij, ui, wortel en aardappelen samen met de kruiden opzetten en /- 6 uur zachtjes laten trekken. Alle groenten, op de aardappels en de erwten na, uit de soep halen. Soep opnieuw aan de kook brengen en de fijngesneden prei en wortel toevoegen. Zachtjes koken en de soep op smaak brengen met het soeppoeder of de bouillonblokken.

Serveertips

Echte erwtensoep zonder vlees. Helemaal af is de soep met reepjes pannekoek!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Men neme :
een erwtensoeppakket van de AH
bouillonblokjes

Volg de gebruiksaanwijzing die in het erwtensoeppakket zit voor de kooktijden, terwijl de erwten in de bouillon koken, snijdt je de groenten in kleine blokjes, en de selderijblaadjes fijn (die hoeven niet mee te koken...)
De groenten nog 10 á 15 minuten mee laten pruttelen : klaar....

Op je bord lekker verse peper erover.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 eetl plantaardige olie
1 ui, gehakt
1 laurierblaadje
3 teentjes knoflook, fijngehakt
400g droge gele of groene spliterwten
75g parelgort
11/2 theel zout
1.75L water
3 wortels, gehakt
3 stengels bleekselderij, gehakt
3 aardappels, in blokjes
handvol gehakte verse peterselie
1/2 theel gedroogde basilicum
1/2 theel gedroogde tijm
1/2 theel gemalen zwarte peper

Bereidingswijze
Voorbereiding: 10 minuten | Bereiding: 3 uren
1. Doe de olie in een grote pan en sauteer hierin op matig heet vuur de ui, laurierblad en knoflook gedurende 5 minuten aan tot de ui glazig is. Voeg de erwten, gort, zout en water toe. Breng aan de kook en zet het vuur laag. Kook zachtjes, onder af en toe roeren, 2 uur door.
2. Voeg de wortels, selderij, aardappels, peterselie, basilicum, tijm en zwarte peper toe.
3. Kook zachtjes nog 1 uur langer door, tot de erwten en groenten gaar zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vegetarische erwtensoep.

Ingrediënten:

2 à 3 liter water

3 vegetarische bouillonblokjes

zout

witte peper

1 selderieknol

selderiegroen

1 winterwortel

2 preien

1 kleine ui

2 aardappels

1 pak spliterwten

Bereiding:

Schil de selderieknol, de winterwortel en de aardappels en snijd ze in blokjes, was de prei en snijd ze in ringen. Het selderiegroen kan gescheurd of geknipt worden. Alle ingrediënten bij elkaar doen in een pan en als het kookt, de deksel erop en circa 1 uur zachtjes laten koken. Af en toe doorroeren. Proef af en toe of het gaar is. Je kunt dan alles kleinstampen als je dat lekker vindt maar ik houd ervan om overal op te kunnen kauwen.

Lekker erbij: roggebrood met (rook-)kaas

Eet smakelijk.

Toegevoegd na 53 seconden:
http://www.omroepmax.nl/?waxtrapp=umuimDsHnHUVOJiBlBD