Heeft iemand een recept voor vegetarische gehaktballen/hamburgers?

Ik heb diverse keren gehaktballen/hamburgers geprobeert te maken met kikkererwten, maar dat blijkt geen succes. Wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Antwoorden (7)

http://www.gezond-en-fit.nl/recepten/recept_vegetarische_gehaktballen.html Dit misschien? Anders kun je nog op internet zoeken. En er zijn ook hamburgers te koop in een vegetarische variant die zijn volgens mij op sojabasis, kijk maar eens in de supermarkt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
google even op vegetarische gehaktbal , daar staan heel veel recepten, ik vind die van smulweb altijd goed en duidelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koop (o.a. bij de c1000) vegetarisch gehakt (is van GoodBite) en maak daar met ei, ui, beschuit en kruiden gehaktballen van....

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik gebruik het zelf en ben er dolgelukkig mee... eindelijk weer zelfgemaakte gehaktballen!
12 jaar geleden
In mijn vegetarische tijd was ik fan van de wortelburger.

Voor 2 personen:
4 lepels paneermeel (lepel = afgestreken eetlepel)
4 lepels sojameel
4 lepels koffieroom
100 gram geschrapte winterwortel
50 gram gemalen pinda's
zeezout, knoflookpoeder, basilicum, rozemarijn
1 theelepel olijfolie.

Meng het paneermeel met de koffieroom en laat het 5 minuten staan. Rasp de winterwortel fijn en vermeng dat goed met de andere ingrediënten. Maak er burgers van en bak ze in de olie (of in de oven op 175°).
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga k proberen maar vallen ze dan niet uit elkaar?
Wat denk je van deze uit het kookboek De Dikke Vegetatiër?
Eenvoudig, en omdat je het met verschillende peulvruchten kan maken, is het eigenlijk meteen 4 recepten-in-1.

Eenvoudigste peulvruchtenburger

VOOR: 4-6 personen
TIJD: 20 minuten met gare peulvruchten"

Ingredienten:
250 g gare witte, zwarte of rode bonen, linzen of
kikkererwten, of een blik van 400 g, uitgelekt
1 middelgrote ui, in vieren
40 g havermout (geen instant)
1 el chilipoeder of specerijenmengsel naar keuze
(voor zelf maken zie blz. 810-819)
zout en versgemalen peper
1 ei
kookvocht van de peulvruchten, of een andere vloeistof (wijn, room, melk, water, ketchup enz.), naar behoefte
extra vergine olijfolie of een neutrale olie, zoals druivenpit- of maiskiemolie, naar behoefte

Ideaal als je snel een burger wilt of geen zin hebt om er veel werk van te maken.

Als je met zelfgekookte peulvruchten begint – vooral goed gekruide peulvruchten – is het resultaat nog beter en kun je ook het kookvocht gebruiken. (Van peulvruchten in blik gebruik ik het vocht gewoonlijk niet: dat smaakt nog meer naar blik dan de peulvruchten zelf.) Zoals voor bijna alle vegaburgers geldt, blijven ook deze beter samenhangen als je ze eerst in de koelkast legt. Idealiter zet je zowel het mengsel voor als na het vormen in de koelkast – natuurlijk alleen als je tijd hebt.

1. Pureer de bonen, uien, havermout, het chilipoeder, zout, de peper en het ei in de keukenmachine met de pulseerknop; het mag geen gladde puree worden. Voeg zo nodig een beetje vocht toe (vermoedelijk niet nodig) om een vochtig, maar beslist niet nat mengsel te krijgen. Laat het mengsel enkele minuten rusten.
2. Vorm de burgers (of welke vorm je maar wilt) met natte handen en laat ze weer enkele minuten rusten. (Vorm de burgers eventueel een dag eerder. Dek ze goed af en zet ze in de koelkast. Haal ze tijdig uit de koelkast en laat ze voor gebruik op kamertemperatuur komen.) Schenk een dun laagje olie in een grote koekenpan met antiaanbaklaag of een gietijzeren koekenpan en zet de pan op middelhoog vuur. Leg de burgers er na 1 minuut in. Bak ze 5 minuten, tot ze aan één kant mooi bruin zijn; draai ze voorzichtig om en bak de andere kant bruin.
3. Serveer de burgers op borden met een of meer begeleiders (zie Burgers serveren, blz. 659-660). Of serveer ze op een broodje met het gebruikelijke garnituur. Bewaar ze eventueel in de koelkast of vriezer voor later gebruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik als basis 'n tahoe blok. Die maal ik fijn en druk het vocht eruit met 'n theedoek..dan heb je 'n droge,onsamenhangende bak met tahoe en die maak je samenhangend met 'n ei (?als je die wel eet?) of bonen uit blik (afgespoeld) die je kapot kneedt door de droge tahoe korrels,dat plakt heel goed. Op smaak brengen met n heel fijn gesnipperd uitje en ...bv kerrie en verse gember,van alles kan. Wees niet te zuinig met 't kruiden,tahoe is redelijk smaakloos..tussendoor proeven kan geen kwaad.
Het bakken doe ik in de koekenpan,flinke laag olie goed heet laten worden zodat je (geplatte) bal direct dicht schroeit om het uit elkaar vallen te voorkomen..(dat blijft altijd spannend met tahoe) Maak ze niet te groot,dat werkt 't makkelijkst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel,ik vind kidneybonen heel geschikt,die zijn iets steviger en minder melig van smaak.
wil je kwaliteit dan moet je eens naar de vegetarische slager gaan in Den Haag. Je kunt veel verschillende smaken en vormen in de diepvries meenemen en dus steeds wat anders te voorschijn toveren: roerbak, bitterballen enz.